Aktualności
Recenzje "Diagilewa" Richarda Buckle'a i "Kwintesencji" Dariusza Czai
2015-06-30
W ostatnim czasie ukazały się dwie recenzje nowych książek wydanych przez PWM. W jednej z nich "Diagilew" Richarda Buckle'a został określony przez Dorotę Kozińską jako "szczere wyznanie miłości", w drugiej zaś "Kwintesencje. Pasaże barokowe" Dariusza Czai Krzysztof Lipka nazwał "arcydziełem gatunku".
Dorota Kozińska w recenzji „Diagilewa” Richarda Buckle’a, opublikowanej na łamach czasopisma „Teatr” (nr 6) podkreśliła, że „książka Buckle’a zachwyca. Kojarzy się z odrobinę przegadanym, ale niewątpliwie szczerym wyznaniem miłości. Napisanym przepięknym, plastycznym językiem, świetnie oddanym w polskim przekładzie Ludwika Erhardta i Elżbiety Jasińskiej-Libery.(…) Na szczerą pochwałę zasługuje (…) szata graficzna tomu (autorstwa Kai Juszczak), doceniona przez Sąd Konkursowy Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek, który nominował Diagilewa do nagród Konkursu na Najpiękniejsze Książki Roku 2014.”
Krzysztof Lipka w „Nowych Książkach” (nr 7) zrecenzował książkę Dariusza Czai „Kwintesencje. Pasaże barokowe”. Napisał o niej: „Od dawna czekałem na tę książkę – traktującą muzykę jako wprzęgniętą w najważniejsze problemy człowieka, humanizmu, egzystencji, eschatologii, metafizyki, bytu.(…) Autor robi wyłom w pewnych stereotypach myślenia i pisania o muzyce. Tak dobiera tematy, postacie i nagrania, że podczas lektury dochodzi się do wniosku, iż barok to wyżyny dokonań ludzkości.(…) Lubię krytykować i wymagać zbyt wiele, lecz ta książka budzi mój podziw i respekt, tym razem nie ma nad czym wybrzydzać, to swoiste arcydzieło gatunku. Czaja zresztą uprzedza ewentualne przytyki, wyznając, że jego tekst jest osobisty i subiektywny. Ale subiektywizm tu nie przeszkadza, gdyż racjonalizm i dojrzałość czynią w rozważań traktat o artystycznej wrażliwości.”
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.