PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Recenzje "Diagilewa" Richarda Buckle'a i "Kwintesencji" Dariusza Czai

2015-06-30

W ostatnim czasie ukazały się dwie recenzje nowych książek wydanych przez PWM. W jednej z nich "Diagilew" Richarda Buckle'a został określony przez Dorotę Kozińską jako "szczere wyznanie miłości", w drugiej zaś "Kwintesencje. Pasaże barokowe" Dariusza Czai Krzysztof Lipka nazwał "arcydziełem gatunku".

 

Dorota Kozińska w recenzji „Diagilewa” Richarda Buckle’a, opublikowanej na łamach czasopisma „Teatr” (nr 6) podkreśliła, że „książka Buckle’a zachwyca. Kojarzy się z odrobinę przegadanym, ale niewątpliwie szczerym wyznaniem miłości. Napisanym przepięknym, plastycznym językiem, świetnie oddanym w polskim przekładzie Ludwika Erhardta i Elżbiety Jasińskiej-Libery.(…) Na szczerą pochwałę zasługuje (…) szata graficzna tomu (autorstwa Kai Juszczak), doceniona przez Sąd Konkursowy Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek, który nominował Diagilewa do nagród Konkursu na Najpiękniejsze Książki Roku 2014.”


Krzysztof Lipka w „Nowych Książkach” (nr 7) zrecenzował książkę Dariusza Czai „Kwintesencje. Pasaże barokowe”. Napisał o niej: „Od dawna czekałem na tę książkę – traktującą muzykę jako wprzęgniętą w najważniejsze problemy człowieka, humanizmu, egzystencji, eschatologii, metafizyki, bytu.(…) Autor robi wyłom w pewnych stereotypach myślenia i pisania o muzyce. Tak dobiera tematy, postacie i nagrania, że podczas lektury dochodzi się do wniosku, iż barok to wyżyny dokonań ludzkości.(…) Lubię krytykować i wymagać zbyt wiele, lecz ta książka budzi mój podziw i respekt, tym razem nie ma nad czym wybrzydzać, to swoiste arcydzieło gatunku. Czaja zresztą uprzedza ewentualne przytyki, wyznając, że jego tekst jest osobisty i subiektywny. Ale subiektywizm tu nie przeszkadza, gdyż racjonalizm i dojrzałość czynią w rozważań traktat o artystycznej wrażliwości.”

Najczęściej czytane:

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.