Aktualności
XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego
2015-07-14
Jak co roku na przełomie lipca i sierpnia Zakopane, a więc miejsce szczególne w życiu Karola Szymanowskiego, staje się centrum jego muzyki. W tym roku podczas 9 festiwalowych dni usłyszymy dzieła patrona festiwalu, jak również prawykonanie Trio concerto Mikołaja Góreckiego.
XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego odbywają się w tym roku w dniach 25 lipca-2 sierpnia. Melomani usłyszą utwory w wykonaniu zespołów polskich i zagranicznych: z Czech, Kanady, Ukrainy i Włoch. 26 lipca na koncercie inauguracyjnym zabrzmią Harnasie w wersji na dwa fortepiany, które wykonają Joanna Domańska i Andrzej Tatarski. Kwartet skrzypcowy Mater Dei Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej zabrzmi po raz pierwszy 27 lipca na koncercie w 100. rocznicę powstania Mitów Szymanowskiego. Podczas recitalu fortepianowego 31 lipca Mikołaj Warszyński wykona utwory Haydna, Liszta, Chopina i Szymanowskiego. W sobotę, 1 sierpnia, muzyka kameralna Szymanowskiego zabrzmi w wykonaniu Sedlaček String Quartet (Czechy) – laureata I nagrody I Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. K.Szymanowskiego (2014).
2 sierpnia podczas koncertu finałowego Sinfonietta Cracovia pod batutą Massimiliana Caldiego oraz Joanna Domańska (fortepian), Roman Widaszek (klarnet) i Tadeusz Tomaszewski (róg) wykonają po raz pierwszy Trio concerto na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Na koncercie zabrzmi ponadto Serenada na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Pięć melodii ludowych i Uwertura smyczkowa Witolda Lutosławskiego, Orawa Wojciecha Kilara oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego.
Szczegółowy program pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.