Aktualności
XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego
2015-07-14
Jak co roku na przełomie lipca i sierpnia Zakopane, a więc miejsce szczególne w życiu Karola Szymanowskiego, staje się centrum jego muzyki. W tym roku podczas 9 festiwalowych dni usłyszymy dzieła patrona festiwalu, jak również prawykonanie Trio concerto Mikołaja Góreckiego.
XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego odbywają się w tym roku w dniach 25 lipca-2 sierpnia. Melomani usłyszą utwory w wykonaniu zespołów polskich i zagranicznych: z Czech, Kanady, Ukrainy i Włoch. 26 lipca na koncercie inauguracyjnym zabrzmią Harnasie w wersji na dwa fortepiany, które wykonają Joanna Domańska i Andrzej Tatarski. Kwartet skrzypcowy Mater Dei Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej zabrzmi po raz pierwszy 27 lipca na koncercie w 100. rocznicę powstania Mitów Szymanowskiego. Podczas recitalu fortepianowego 31 lipca Mikołaj Warszyński wykona utwory Haydna, Liszta, Chopina i Szymanowskiego. W sobotę, 1 sierpnia, muzyka kameralna Szymanowskiego zabrzmi w wykonaniu Sedlaček String Quartet (Czechy) – laureata I nagrody I Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. K.Szymanowskiego (2014).
2 sierpnia podczas koncertu finałowego Sinfonietta Cracovia pod batutą Massimiliana Caldiego oraz Joanna Domańska (fortepian), Roman Widaszek (klarnet) i Tadeusz Tomaszewski (róg) wykonają po raz pierwszy Trio concerto na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Na koncercie zabrzmi ponadto Serenada na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Pięć melodii ludowych i Uwertura smyczkowa Witolda Lutosławskiego, Orawa Wojciecha Kilara oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego.
Szczegółowy program pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.