Aktualności
XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego
2015-07-14
Jak co roku na przełomie lipca i sierpnia Zakopane, a więc miejsce szczególne w życiu Karola Szymanowskiego, staje się centrum jego muzyki. W tym roku podczas 9 festiwalowych dni usłyszymy dzieła patrona festiwalu, jak również prawykonanie Trio concerto Mikołaja Góreckiego.
XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego odbywają się w tym roku w dniach 25 lipca-2 sierpnia. Melomani usłyszą utwory w wykonaniu zespołów polskich i zagranicznych: z Czech, Kanady, Ukrainy i Włoch. 26 lipca na koncercie inauguracyjnym zabrzmią Harnasie w wersji na dwa fortepiany, które wykonają Joanna Domańska i Andrzej Tatarski. Kwartet skrzypcowy Mater Dei Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej zabrzmi po raz pierwszy 27 lipca na koncercie w 100. rocznicę powstania Mitów Szymanowskiego. Podczas recitalu fortepianowego 31 lipca Mikołaj Warszyński wykona utwory Haydna, Liszta, Chopina i Szymanowskiego. W sobotę, 1 sierpnia, muzyka kameralna Szymanowskiego zabrzmi w wykonaniu Sedlaček String Quartet (Czechy) – laureata I nagrody I Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. K.Szymanowskiego (2014).
2 sierpnia podczas koncertu finałowego Sinfonietta Cracovia pod batutą Massimiliana Caldiego oraz Joanna Domańska (fortepian), Roman Widaszek (klarnet) i Tadeusz Tomaszewski (róg) wykonają po raz pierwszy Trio concerto na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Na koncercie zabrzmi ponadto Serenada na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Pięć melodii ludowych i Uwertura smyczkowa Witolda Lutosławskiego, Orawa Wojciecha Kilara oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego.
Szczegółowy program pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.