Aktualności
XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego
2015-07-14
Jak co roku na przełomie lipca i sierpnia Zakopane, a więc miejsce szczególne w życiu Karola Szymanowskiego, staje się centrum jego muzyki. W tym roku podczas 9 festiwalowych dni usłyszymy dzieła patrona festiwalu, jak również prawykonanie Trio concerto Mikołaja Góreckiego.
XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego odbywają się w tym roku w dniach 25 lipca-2 sierpnia. Melomani usłyszą utwory w wykonaniu zespołów polskich i zagranicznych: z Czech, Kanady, Ukrainy i Włoch. 26 lipca na koncercie inauguracyjnym zabrzmią Harnasie w wersji na dwa fortepiany, które wykonają Joanna Domańska i Andrzej Tatarski. Kwartet skrzypcowy Mater Dei Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej zabrzmi po raz pierwszy 27 lipca na koncercie w 100. rocznicę powstania Mitów Szymanowskiego. Podczas recitalu fortepianowego 31 lipca Mikołaj Warszyński wykona utwory Haydna, Liszta, Chopina i Szymanowskiego. W sobotę, 1 sierpnia, muzyka kameralna Szymanowskiego zabrzmi w wykonaniu Sedlaček String Quartet (Czechy) – laureata I nagrody I Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. K.Szymanowskiego (2014).
2 sierpnia podczas koncertu finałowego Sinfonietta Cracovia pod batutą Massimiliana Caldiego oraz Joanna Domańska (fortepian), Roman Widaszek (klarnet) i Tadeusz Tomaszewski (róg) wykonają po raz pierwszy Trio concerto na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Na koncercie zabrzmi ponadto Serenada na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Pięć melodii ludowych i Uwertura smyczkowa Witolda Lutosławskiego, Orawa Wojciecha Kilara oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego.
Szczegółowy program pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.