Aktualności
Światowa premiera "Trio Concerto" Góreckiego w Zakopanem
2015-08-03
Prawykonanie Trio Concerto Mikołaja Góreckiego było punktem kulminacyjnym finałowego koncertu XXXVIII Dni Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Utwór wykonany przez solistów i Sinfoniettę Cracovię pod batutą Maestro Caldiego został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność.
Bohaterów było pięciu: Mieczysław Karłowicz, Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki i Mikołaj Górecki. Twórcy zafascynowani spuścizną Karola Szymanowskiego, zauroczeni folklorem, bywający w Zakopanem, zakochani w Tatrach. Do tego – wraz z przedstawicielem młodszego pokolenia – stanowiący filary polskiej muzyki XX wieku. Nic więc dziwnego, że dobór repertuaru, jak i wykonanie Sinfonietty Cracovii pod batutą Massimiliano Caldiego zachwyciły publiczność.
Juwenilia Witolda Lutosławskiego – Uwertura oraz Pięć melodii ludowych – fascynowały bogactwem brzmienia smyczkowego zespołu i folklorystyczną zadziornością, ujętą w lapidarną formę. Nasycone ekspresją Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego poprzedziły gęstą fakturalnie Serenadę Karłowicza, prowadzoną z głębokim lirycznym zaśpiewem, a góralska energia Orawy Wojciecha Kilara została zderzona z trudnym do ujarzmienia temperamentem włoskiego kapelmistrza. I wreszcie finał – światowa premiera Trio Concerto Mikołaja Góreckiego z Joanną Domańską przy fortepianie, Tadeuszem Tomaszewskim (róg) i Romanem Widaszkiem (klarnet) w roli solistów. Scherzowy początek, miejscami dowcipny, wymagający od artystów rytmicznej precyzji, powoli przemieniał się w hołd złożony dawnym muzycznym wartościom – szlachetnej melodyce i nasyconej harmonii. „Nowa kompozycja Mikołaja Góreckiego – mówi dr Daniel Cichy, redaktor naczelny PWM – to kolejny dowód na niezwykłą inwencję melodyczną kompozytora, na świetne wyczucie formy, z rozwagą planowaną dramaturgię kolejnych faz utworu. Do tego zwraca uwagę ciekawie i w sposób nieoczywisty zakomponowana relacja między koncertującymi instrumentami a orkiestrą smyczkową.”
© PWM/ foto: Mariusz Makowski
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.