PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Światowa premiera "Trio Concerto" Góreckiego w Zakopanem

2015-08-03

Prawykonanie Trio Concerto Mikołaja Góreckiego było punktem kulminacyjnym finałowego koncertu XXXVIII Dni Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Utwór wykonany przez solistów i Sinfoniettę Cracovię pod batutą Maestro Caldiego został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność.

 

Bohaterów było pięciu: Mieczysław Karłowicz, Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki i Mikołaj Górecki. Twórcy zafascynowani spuścizną Karola Szymanowskiego, zauroczeni folklorem, bywający w Zakopanem, zakochani w Tatrach. Do tego – wraz z przedstawicielem młodszego pokolenia – stanowiący filary polskiej muzyki XX wieku. Nic więc dziwnego, że dobór repertuaru, jak i wykonanie Sinfonietty Cracovii pod batutą Massimiliano Caldiego zachwyciły publiczność.

 

Juwenilia Witolda Lutosławskiego – Uwertura oraz Pięć melodii ludowych – fascynowały bogactwem brzmienia smyczkowego zespołu i folklorystyczną zadziornością, ujętą w lapidarną formę. Nasycone ekspresją Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego poprzedziły gęstą fakturalnie Serenadę Karłowicza, prowadzoną z głębokim lirycznym zaśpiewem, a góralska energia Orawy Wojciecha Kilara została zderzona z trudnym do ujarzmienia temperamentem włoskiego kapelmistrza. I wreszcie finał – światowa premiera Trio Concerto Mikołaja Góreckiego z Joanną Domańską przy fortepianie, Tadeuszem Tomaszewskim (róg) i Romanem Widaszkiem (klarnet) w roli solistów. Scherzowy początek, miejscami dowcipny, wymagający od artystów rytmicznej precyzji, powoli przemieniał się w hołd złożony dawnym muzycznym wartościom – szlachetnej melodyce i nasyconej harmonii. „Nowa kompozycja Mikołaja Góreckiego – mówi dr Daniel Cichy, redaktor naczelny PWM – to kolejny dowód na niezwykłą inwencję melodyczną kompozytora, na świetne wyczucie formy, z rozwagą planowaną dramaturgię kolejnych faz utworu. Do tego zwraca uwagę ciekawie i w sposób nieoczywisty zakomponowana relacja między koncertującymi instrumentami a orkiestrą smyczkową.”

 

© PWM/ foto: Mariusz Makowski

Najczęściej czytane:

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.

Siła prawykonań w polskiej muzyce najnowszej

To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.