Aktualności
Koncert na fortepian i orkiestrę Henryka Warsa w Krakowie
2015-09-10
12 września na odbywającym się po raz dwudziesty koncercie Last Night of the Proms in Cracow usłyszymy m.in. Koncert na fortepian i orkiestrę Henryka Warsa.
Od przeszło stu lat najważniejszym wydarzeniem życia muzycznego Wielkiej Brytanii jest doroczny londyński festiwal odbywający się w lipcu, sierpniu i wrześniu: Promenade Concerts. Jego zakończenie, a zarazem kulminację stanowi Last Night of the Proms – uroczysty koncert w Royal Albert Hall, podczas którego wykonywane są (z udziałem rozentuzjazmowanej publiczności) m.in. słynne utwory brytyjskie: Land of Hope and Glory, Fantasia on British Sea Songs, Rule Britannia, Jerusalem.
W 1996 roku Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe postanowiło zorganizować replikę festiwalu w Krakowie, a sukces koncertu skłonił Towarzystwo do przekształcenia go w imprezę cykliczną.
Podczas jubileuszowego, dwudziestego koncertu usłyszymy utwory:
Antonin Dvořák, Uwertura koncertowa Karnawał
Henryk Wars, Koncert na fortepian i orkiestrę
Mieczysław Wajnberg, Mazur z cyklu Pieśni polskich
Giacomo Puccini, aria Chi il bel sogno z opery La Rondine
Gioachino Rossini, aria Una voce poco fa z opery Cyrulik sewilski
Wolfgang Amadeusz Mozart, duet Sull'aria...che soave zeffiretto z opery Wesele Figara
Piotr Czajkowski, Rok 1812. Uwertura koncertowa w tonacji Es-dur
Malcolm Arnold, A Grand, Grand Festival Overture
Léo Delibes, duet Viens, Mallika, les lianes en fleurs ... Dôme épais, le jasmin z opery Lakmé
Gioachino Rossini, Duetto buffo di due gatti
Edward Elgar, Pomp and Circumstance. Marsz nr 1 D-dur
Henry Wood, Fantasia on British Sea-Songs
Thomas Arne, Rule Britannia
Hubert Parry (orch. Elgar), Jerusalem
arr. B. Britten, God Save the Queen
Mazurek Dąbrowskiego,
które wykonają: Iwona Sobotka – sopran, Maria Forsström – mezzosopran (Szwecja), Piotr Orzechowski 'Pianohooligan' – fortepian, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Górecki Chamber Choir z dyrygentem Danielem Smithem (Australia).
Czas i miejsce: sobota, 12 września 2015, godz. 19.00, Filharmonia Krakowska
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.