Aktualności
Koncert na fortepian i orkiestrę Henryka Warsa w Krakowie
2015-09-10
12 września na odbywającym się po raz dwudziesty koncercie Last Night of the Proms in Cracow usłyszymy m.in. Koncert na fortepian i orkiestrę Henryka Warsa.
Od przeszło stu lat najważniejszym wydarzeniem życia muzycznego Wielkiej Brytanii jest doroczny londyński festiwal odbywający się w lipcu, sierpniu i wrześniu: Promenade Concerts. Jego zakończenie, a zarazem kulminację stanowi Last Night of the Proms – uroczysty koncert w Royal Albert Hall, podczas którego wykonywane są (z udziałem rozentuzjazmowanej publiczności) m.in. słynne utwory brytyjskie: Land of Hope and Glory, Fantasia on British Sea Songs, Rule Britannia, Jerusalem.
W 1996 roku Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe postanowiło zorganizować replikę festiwalu w Krakowie, a sukces koncertu skłonił Towarzystwo do przekształcenia go w imprezę cykliczną.
Podczas jubileuszowego, dwudziestego koncertu usłyszymy utwory:
Antonin Dvořák, Uwertura koncertowa Karnawał
Henryk Wars, Koncert na fortepian i orkiestrę
Mieczysław Wajnberg, Mazur z cyklu Pieśni polskich
Giacomo Puccini, aria Chi il bel sogno z opery La Rondine
Gioachino Rossini, aria Una voce poco fa z opery Cyrulik sewilski
Wolfgang Amadeusz Mozart, duet Sull'aria...che soave zeffiretto z opery Wesele Figara
Piotr Czajkowski, Rok 1812. Uwertura koncertowa w tonacji Es-dur
Malcolm Arnold, A Grand, Grand Festival Overture
Léo Delibes, duet Viens, Mallika, les lianes en fleurs ... Dôme épais, le jasmin z opery Lakmé
Gioachino Rossini, Duetto buffo di due gatti
Edward Elgar, Pomp and Circumstance. Marsz nr 1 D-dur
Henry Wood, Fantasia on British Sea-Songs
Thomas Arne, Rule Britannia
Hubert Parry (orch. Elgar), Jerusalem
arr. B. Britten, God Save the Queen
Mazurek Dąbrowskiego,
które wykonają: Iwona Sobotka – sopran, Maria Forsström – mezzosopran (Szwecja), Piotr Orzechowski 'Pianohooligan' – fortepian, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Górecki Chamber Choir z dyrygentem Danielem Smithem (Australia).
Czas i miejsce: sobota, 12 września 2015, godz. 19.00, Filharmonia Krakowska
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.