Aktualności
III Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego
2015-11-12
Już po raz trzeci w Katowicach odbywają się listopadowe muzyczne spotkania, których patronem jest związany ze Śląskiem Henryk Mikołaj Górecki. W tym roku na jednym z koncertów usłyszymy m.in. utwory Mikołaja Góreckiego takie jak orkiestrowy przebój ostatnich lat, czyli "Concerto-Notturno" na skrzypce i orkiestrę smyczkową oraz "Trio Concerto" na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową.
Koncert odbędzie się 21 listopada w Sali Koncertowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Robert Kabara, którego usłyszymy również w partii skrzypiec. Zagra również Trio Śląskie w składzie: Roman Widaszek (klarnet), Tadeusz Tomaszewski (róg), Joanna Domańska (fortepian). W programie koncertu, obok dwóch utworów Mikołaja Góreckiego, znalazły się również "Trzy utwory w dawnym stylu" na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego i "Koncert na orkiestrę" Grażyny Bacewicz.
Ponadto, w ramach Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się trzy inne koncerty – 13 listopada zabrzmi "Ein Deutsches Requiem" op. 45 Johannesa Brahmsa (wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Chór Filharmonii Śląskiej, Michael Zilm – dyrygent, Marta Boberska – sopran, Jarosław Bręk – baryton, Jarosław Wolanin - przygotowanie chóru), zaś 27 listopada usłyszymy "II Koncert fortepianowy c-moll" op. 18 Siergieja Rachmaninowa i "V Symfonię d-moll" op. 47 Dmitrija Szostakowicza (wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Juozas Domarkas – dyrygent, Zbigniew Raubo – fortepian). Z kolei na jedynym z tego cyklu koncercie grudniowym, który odbędzie się 6 grudnia, czyli w dzień urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, zostaną zaprezentowane utwory Johanna Sebastiana Bacha, Claude’a Debussy’ego, Maxa Regera, George’a Gershwina i Hansa Uwe Hielschera.
Szczegóły pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.