Aktualności
III Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego
2015-11-12
Już po raz trzeci w Katowicach odbywają się listopadowe muzyczne spotkania, których patronem jest związany ze Śląskiem Henryk Mikołaj Górecki. W tym roku na jednym z koncertów usłyszymy m.in. utwory Mikołaja Góreckiego takie jak orkiestrowy przebój ostatnich lat, czyli "Concerto-Notturno" na skrzypce i orkiestrę smyczkową oraz "Trio Concerto" na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową.
Koncert odbędzie się 21 listopada w Sali Koncertowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Robert Kabara, którego usłyszymy również w partii skrzypiec. Zagra również Trio Śląskie w składzie: Roman Widaszek (klarnet), Tadeusz Tomaszewski (róg), Joanna Domańska (fortepian). W programie koncertu, obok dwóch utworów Mikołaja Góreckiego, znalazły się również "Trzy utwory w dawnym stylu" na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego i "Koncert na orkiestrę" Grażyny Bacewicz.
Ponadto, w ramach Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się trzy inne koncerty – 13 listopada zabrzmi "Ein Deutsches Requiem" op. 45 Johannesa Brahmsa (wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Chór Filharmonii Śląskiej, Michael Zilm – dyrygent, Marta Boberska – sopran, Jarosław Bręk – baryton, Jarosław Wolanin - przygotowanie chóru), zaś 27 listopada usłyszymy "II Koncert fortepianowy c-moll" op. 18 Siergieja Rachmaninowa i "V Symfonię d-moll" op. 47 Dmitrija Szostakowicza (wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Juozas Domarkas – dyrygent, Zbigniew Raubo – fortepian). Z kolei na jedynym z tego cyklu koncercie grudniowym, który odbędzie się 6 grudnia, czyli w dzień urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, zostaną zaprezentowane utwory Johanna Sebastiana Bacha, Claude’a Debussy’ego, Maxa Regera, George’a Gershwina i Hansa Uwe Hielschera.
Szczegóły pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.