Aktualności
Polska muzyka w Rumunii
2015-10-26
13 listopada, w Olteńskiej Filharmonii w Rumunii, w ramach cyklu prezentującego zdobycze europejskiej muzyki, odbędzie się koncert poświęcony polskiej muzyce. Zaprezentowane wówczas zostaną trzy utwory „Concerto-Notturno” Mikołaja Góreckiego, uwertura „Bajka” Stanisława Moniuszki oraz poemat symfoniczny „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza.
Filharmonia Olteńska w Krajowej w Rumunii w sezonie artystycznym 2015/2016 prezentuje cykl koncertów poświęconych muzycznemu dziedzictwu Europy. Łącznie zostało zaplanowanych 28 koncertów z towarzyszeniem 28 dyrygentów z różnych krajów.
Koncert poświęcony polskiej muzyce odbędzie się 13 listopada – Orkiestrę Filharmonii Olteńskiej poprowadzi maestro Jacek Rogala. W partii solowej skrzypiec usłyszymy Patrycję Piekutowską. Rumuńscy słuchacze będą mogli wysłuchać trzech polskich utworów, napisanych na przestrzeni ponad 150 lat i reprezentujących odmienną estetykę.
Uwertura fantastyczna „Bajka” Stanisława Moniuszki powstała w 1848 roku, kompozytor nadał jej podtytuł „Opowieść zimowa”. Dynamiczna narracja oraz barwna instrumentacja utworu sprawia, że tytuł, nadany uwerturze przez kompozytora zachęca do interpretacji dzieła w kategoriach nadzwyczajnej opowieści fabularnej.
Poemat symfoniczny na orkiestrę „Odwieczne pieśni” op. 10 Mieczysława Karłowicza powstawał w latach 1904-1906. Utwór napisany został w formie tryptyku symfonicznego i można w nim usłyszeć wyraźne echa refleksji dotyczących kondycji ludzkiej i wątpliwości dotyczących egzystencji, których kompozytor doświadczał podczas samotnych wędrówek po szczytach Tatr.
Utwór „Concerto-Notturno” na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego powstał w roku 2000 i rychło stał się bardzo popularny wśród wykonawców na całym świecie, stając się stałym punktem repertuaru kilku orkiestr. Na popularność utworu złożyła się śpiewność i melodyjność utworu, łącząca liryzm I części nokturnowej z wirtuozowską, dynamiczną częścią II i nostalgiczną III częścią.
Więcej informacji na stronie Filharmonii.
Najczęściej czytane:
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.