Aktualności
Polska muzyka w Rumunii
2015-10-26
13 listopada, w Olteńskiej Filharmonii w Rumunii, w ramach cyklu prezentującego zdobycze europejskiej muzyki, odbędzie się koncert poświęcony polskiej muzyce. Zaprezentowane wówczas zostaną trzy utwory „Concerto-Notturno” Mikołaja Góreckiego, uwertura „Bajka” Stanisława Moniuszki oraz poemat symfoniczny „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza.
Filharmonia Olteńska w Krajowej w Rumunii w sezonie artystycznym 2015/2016 prezentuje cykl koncertów poświęconych muzycznemu dziedzictwu Europy. Łącznie zostało zaplanowanych 28 koncertów z towarzyszeniem 28 dyrygentów z różnych krajów.
Koncert poświęcony polskiej muzyce odbędzie się 13 listopada – Orkiestrę Filharmonii Olteńskiej poprowadzi maestro Jacek Rogala. W partii solowej skrzypiec usłyszymy Patrycję Piekutowską. Rumuńscy słuchacze będą mogli wysłuchać trzech polskich utworów, napisanych na przestrzeni ponad 150 lat i reprezentujących odmienną estetykę.
Uwertura fantastyczna „Bajka” Stanisława Moniuszki powstała w 1848 roku, kompozytor nadał jej podtytuł „Opowieść zimowa”. Dynamiczna narracja oraz barwna instrumentacja utworu sprawia, że tytuł, nadany uwerturze przez kompozytora zachęca do interpretacji dzieła w kategoriach nadzwyczajnej opowieści fabularnej.
Poemat symfoniczny na orkiestrę „Odwieczne pieśni” op. 10 Mieczysława Karłowicza powstawał w latach 1904-1906. Utwór napisany został w formie tryptyku symfonicznego i można w nim usłyszeć wyraźne echa refleksji dotyczących kondycji ludzkiej i wątpliwości dotyczących egzystencji, których kompozytor doświadczał podczas samotnych wędrówek po szczytach Tatr.
Utwór „Concerto-Notturno” na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego powstał w roku 2000 i rychło stał się bardzo popularny wśród wykonawców na całym świecie, stając się stałym punktem repertuaru kilku orkiestr. Na popularność utworu złożyła się śpiewność i melodyjność utworu, łącząca liryzm I części nokturnowej z wirtuozowską, dynamiczną częścią II i nostalgiczną III częścią.
Więcej informacji na stronie Filharmonii.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.