Aktualności
Konferencja naukowa "Idea-zapis-brzmienie" na 70-lecie PWM
2015-10-26
3 listopada 2015 roku w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie odbędzie się międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Idea – zapis – brzmienie”. Konferencja jest wydarzeniem towarzyszącym obchodom Jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
W zachodniej kulturze muzycznej profesjonalna twórczość dźwiękowa nierozerwalnie związana jest z notacją. Jej narodziny, rozwój i przyszłość w kontekście polskiego edytorstwa muzycznego będą przedmiotem rozważań podczas międzynarodowej konferencji naukowej zatytułowanej „Idea – zapis – brzmienie”, która odbędzie się 3 listopada 2015 roku w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Zaproszeni goście, wśród których znajdą się wybitne autorytety muzykologiczne, koncentrować się będą na refleksji dotyczącej idei muzycznej notacji, historii polskiego edytorstwa muzycznego, rozmaitego podejścia do opracowania muzycznego tekstu, a także na aspektach technologicznych procesu przygotowania publikacji nutowej. Konferencję zwieńczy dyskusja panelowa na temat przyszłości edytorstwa muzycznego, w której wezmą udział polscy i zagraniczni wydawcy muzyczni. Sympozjum, organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, towarzyszyć będzie uroczystym obchodom jubileuszu 70-lecia istnienia PWM, który przypada w tym roku.
Termin: 3 listopada 2015 roku, godz. 10.00
Miejsce: Instytut Muzykologii UJ, ul. Westerplatte 10, 31-033 Kraków
Program konferencji:
10:00 dr hab. Aleksandra Patalas – Powitanie gości
10:10 prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski – Wokół idei edytorstwa integralnego i prób jego realizacji
10:40 mgr Magdalena Wąsowska – Idea utrwalenia i promocji polskiej twórczości muzycznej w wydawniczej działalności Tadeusza Ochlewskiego
11:00 prof. dr hab. Alicja Jarzębska – Idea zapisu nutowego w ujęciu psychologów i teoretyków muzyki
11:30 przerwa kawowa
11:45 prof. dr hab. Zygmunt Szweykowski – Muzyka dawna – odkrywanie, badanie, interpretacja, upowszechnianie
12:15 dr hab. Aleksandra Patalas – Muzyka dawna – odkrywanie, badanie, interpretacja, upowszechnianie – i co dalej?
12:30 prof. dr hab. Leszek Polony – Wydania źródłowo-krytyczne – w drodze do źródła kompozytorskiej idei. Z doświadczeń nad wydaniem „Dzieł” Mieczysława Karłowicza
13:00 przerwa obiadowa
14:00 dr hab. Iwona Lindstedt – Notacja muzyczna XX wieku – wyzwania edytorskie w twórczości II awangardy
14:30 dr Agnieszka Draus – Rękopisy – arcydzieła. O sposobie zapisywania muzyki Marka Stachowskiego
14:45 dr Ewa Czachorowska-Zygor – Zapisać wyobraźnię… O notacji muzycznej w wybranych utworach Adama Walacińskiego
15:00 dr Marcin Strzelecki – Notacja muzyczna XX wieku – wyzwania edytorskie w twórczości jazzowej
15:15 mgr Justyna Nowicka – Artyści graficy w służbie edytorstwa muzycznego
15:45 przerwa kawowa
16:00 prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski, prof. dr hab. Leszek Polony, Andrzej Kosowski, Astrid Koblanck, James Rushton, dr Daniel Cichy (moderacja)
DYSKUSJA PANELOWA: Dokąd zmierza edytorstwo muzyczne
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.