Aktualności
Muzyka Noskowskiego i Karłowicza w Filharmonii Koszalińskiej
2015-12-03
Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego oraz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7 Mieczysława Karłowicza zabrzmią na koncercie, który odbędzie się 4 grudnia o godzinie 18:30 w Filharmonii Koszalińskiej.
Utwory wykona Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej pod dyrekcją Aleksandra Grefa.
Pracę nad Symfonią e-moll "Odrodzenie" rozpoczął Karłowicz wiosną 1899 roku podczas studiów w Berlinie, ukończył zaś po powrocie do kraju w czerwcu 1902 roku. Jego premiera światowa miała miejsce 21 marca 1903 w Berlinie, polska natomiast 7 kwietnia 1903 we Lwowie. Symfonia ma klasyczną, czteroczęściową budowę, jednak pod względem architektonicznym jest już bliska poematom symfonicznym. Składa się z części: 1. Andante. Allegro 2. Andante non troppo 3. Vivace 4. Allegro maestoso. Pod względem orkiestracji i techniki instrumentacyjnej reprezentuje wczesny, akademicki okres twórczości Karłowicza. Stosuje tu jeszcze kompozytor, w odróżnieniu od późniejszych utworów orkiestrowych - poematów symfonicznych - podwójną obsadę drzewa, wzbogaconą fletem piccolo. Orkiestracja dzieła wskazuje, iż kompozytor kierował się wzorem symfoniki Czajkowskiego.
Poemat symfoniczny "Step", skomponowany w roku 1896, należy do najwybitniejszych i najbardziej znanych dzieł Zygmunta Noskowskiego. Utwór ma formę allegra sonatowego z kontrastującymi tematami, charakteryzującymi strony polsko-kozackiego konfliktu, oraz z przetworzeniem wyobrażającym scenę batalistyczną. Głównym walorem tej kompozycji jest melodyka o szerokim oddechu, wykorzystująca elementy polskiego i ukraińskiego folkloru. Niezwykle często podkreślane są związki między "Stepem" a "Trylogią" Henryka Sienkiewicza, szczególnie z powieścią "Ogniem i mieczem". Dzieło to, podobnie jak "Trylogia", pisane było ku pokrzepieniu serc.
Szczegółowe informacje o koncercie: http://filharmoniakoszalinska.pl/koncert/629/koncert_symfoniczny.html
Najczęściej czytane:
W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.
Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.