Aktualności
Muzyka Noskowskiego i Karłowicza w Filharmonii Koszalińskiej
2015-12-03
Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego oraz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7 Mieczysława Karłowicza zabrzmią na koncercie, który odbędzie się 4 grudnia o godzinie 18:30 w Filharmonii Koszalińskiej.
Utwory wykona Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej pod dyrekcją Aleksandra Grefa.
Pracę nad Symfonią e-moll "Odrodzenie" rozpoczął Karłowicz wiosną 1899 roku podczas studiów w Berlinie, ukończył zaś po powrocie do kraju w czerwcu 1902 roku. Jego premiera światowa miała miejsce 21 marca 1903 w Berlinie, polska natomiast 7 kwietnia 1903 we Lwowie. Symfonia ma klasyczną, czteroczęściową budowę, jednak pod względem architektonicznym jest już bliska poematom symfonicznym. Składa się z części: 1. Andante. Allegro 2. Andante non troppo 3. Vivace 4. Allegro maestoso. Pod względem orkiestracji i techniki instrumentacyjnej reprezentuje wczesny, akademicki okres twórczości Karłowicza. Stosuje tu jeszcze kompozytor, w odróżnieniu od późniejszych utworów orkiestrowych - poematów symfonicznych - podwójną obsadę drzewa, wzbogaconą fletem piccolo. Orkiestracja dzieła wskazuje, iż kompozytor kierował się wzorem symfoniki Czajkowskiego.
Poemat symfoniczny "Step", skomponowany w roku 1896, należy do najwybitniejszych i najbardziej znanych dzieł Zygmunta Noskowskiego. Utwór ma formę allegra sonatowego z kontrastującymi tematami, charakteryzującymi strony polsko-kozackiego konfliktu, oraz z przetworzeniem wyobrażającym scenę batalistyczną. Głównym walorem tej kompozycji jest melodyka o szerokim oddechu, wykorzystująca elementy polskiego i ukraińskiego folkloru. Niezwykle często podkreślane są związki między "Stepem" a "Trylogią" Henryka Sienkiewicza, szczególnie z powieścią "Ogniem i mieczem". Dzieło to, podobnie jak "Trylogia", pisane było ku pokrzepieniu serc.
Szczegółowe informacje o koncercie: http://filharmoniakoszalinska.pl/koncert/629/koncert_symfoniczny.html
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.