Aktualności
Łukasz Borowicz o „Chapter 13” Agaty Zubel
2016-01-12
Już tylko tydzień dzieli nas od premiery Chapter 13 Agaty Zubel. Koncert 19 stycznia w Los Angeles poprowadzi Łukasz Borowicz, którego przepytaliśmy na tę okoliczność:
Jak doszło do tego, że to właśnie Pan stanie za pulpitem dyrygenckim w Los Angeles by poprowadzić prawykonanie najnowszego utworu Agaty Zubel Chapter 13?
Zaproszenie jest wynikiem mojej stałej współpracy z agencją artystyczną Cami Music oraz wieloletnich działań Instytutu Adama Mickiewicza, które skutecznie promują repertuar, kompozytorów, a także wykonawców polskich.
Jak dobrze zna Pan twórczość Agaty Zubel? Może któryś z Jej utworów jest Panu szczególnie bliski?
Twórczość Agaty Zubel obserwuję i podziwiam od wielu lat. Pamiętam moją fascynację jej II Symfonią, jej liczne występy we własnych dziełach, a także nasze wspólne wykonania.
Co jest dla Pana najciekawsze w partyturze Chapter 13?
Znakomite podążanie za tekstem literackim, całkowicie świeży i przekonujący mnie rodzaj ilustracji dźwiękowej, będący subtelnym nawiązaniem do kolorytu partytur klasyków francuskiej muzyki ubiegłego stulecia.
Chapter 13 wykorzystuje fragmenty tekstu Małego księcia Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. Czy użycie tego tekstu wpływa na tkankę i treść muzyczną utworu?
Oczywiście, albowiem każdy utwór napisany pod wpływem znakomitego tekstu nosi jego znamiona. Subtelna ironia, ulotna poezja i wieloznaczeniowość wypowiedzi Małego Księcia – wszystko to odnajduję w misternych układach rytmicznych, które nigdy nie są dosadne, zawsze pozostają w służbie ekspresji. Muzyka Agaty Zubel jest niesłychanie zmienna, z wielką łatwością przechodzi od nastroju zabawnego dialogu do metaforycznych podsumowań. Wszystko to składa się na wartość nowo powstałego dzieła.
Czy przygotowania do premiery w Los Angeles różniły/różnią się od standardowej Pana pracy nad nową partyturą? Chapter 13 jest utworem na kameralny skład. Jakie są tego konsekwencje dla dyrygenta?
Precyzja, precyzja i jeszcze raz precyzja. Skądinąd są to konsekwencje, które każdy dyrygent powinien (z przyjemnością) przywoływać, egzekwować i ponosić przy pracy nad utworami, zarówno na składy kameralne, jak i wielkie symfoniczne. Chapter 13 jest w swojej kategorii całkowicie bezkonkurencyjny jeśli chodzi o skalę trudności. Dlatego też z respektem, ale i wielką radością podejmujemy wyzwanie jego prawykonania.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.