Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Romana Maciejewskiego
2016-03-18
30 marca, podczas kolejnego koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, Lutosławski Piano Duo wykona utwory na dwa fortepiany autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku – Romana Maciejewskiego.
Na dorobek kompozytorski Romana Maciejewskiego składają się m.in. utwory orkiestrowe, kameralne, chóralne (msze z towarzyszeniem organów) i kompozycje fortepianowe (mazurki, kompozycje na dwa fortepiany). Kompozytor współpracował również ze słynną grupą baletową Kurta Joossa w Anglii oraz tworzył muzykę do spektakli teatralnych Ingmara Bergmana wystawianych w Szwecji.
Osobowość twórcy kształtowała się pod wpływem S. Wiechowicza i K. Sikorskiego. Na początku swojej drogi artystycznej Maciejewski nawiązywał także do późnego stylu Karola Szymanowskiego (m.in. mazurki na fortepian, Pieśni kurpiowskie na chór). Jednak tragedia II wojny światowej, a także kryzys zdrowotny spowodowały gruntowną zmianę osobowości i stylu życia kompozytora oraz przewartościowanie poglądów na sztukę, co znalazło odzwierciedlenie w jego muzyce. Odtąd całe swe życie poświęcił idei stworzenia opus magnum – wielkiej mszy żałobnej dedykowanej ofiarom wojen i zbrodni, ofiarom ludzkiej ignorancji, bezprawia i łamania Boskiego porządku natury. Tak właśnie powstało jego dzieło życia – monumentalna Missa pro defunctis (Requiem) na chór mieszany, cztery głosy solowe i wielką orkiestrę symfoniczną (1959). Requiem prawykonano w 1960 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej ,,Warszawska Jesień”. Partytura do tego utworu ważyła aż 25 kg!
Podczas koncertu w Sali pod Liberatorem usłyszymy utwory Romana Maciejewskiego na dwa fortepiany: Tarantela, Kołysanka, Mazurek, Oberek i Negro spirituals. Wykonają je Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, którzy pod nazwą Lutosławski Piano Duo tworzą jeden z czołowych duetów młodej generacji na świecie, specjalizujący się właśnie w wąskiej dziedzinie gry na dwa fortepiany i na cztery ręce. Pianiści są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podyplomowych studiów mistrzowskich w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku. Uczestniczyli w prestiżowych kursach i seminariach dla duetów fortepianowych. Są laureatami wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach duetów fortepianowych.
Zapraszamy w środę, 30 marca o godz. 19:00 do Muzeum Powstania Warszawskiego.
Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
Szanowni Państwo! W najbliższych dniach księgarnia internetowa PWM (www.pwm.sklep.pl) będzie nieczynna. Serdecznie przepraszamy za utrudnienia!
Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata.
Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.
Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.
Drodzy klienci!
Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.
Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!
W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.
Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!
Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.