Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Romana Maciejewskiego
2016-03-18
30 marca, podczas kolejnego koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, Lutosławski Piano Duo wykona utwory na dwa fortepiany autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku – Romana Maciejewskiego.
Na dorobek kompozytorski Romana Maciejewskiego składają się m.in. utwory orkiestrowe, kameralne, chóralne (msze z towarzyszeniem organów) i kompozycje fortepianowe (mazurki, kompozycje na dwa fortepiany). Kompozytor współpracował również ze słynną grupą baletową Kurta Joossa w Anglii oraz tworzył muzykę do spektakli teatralnych Ingmara Bergmana wystawianych w Szwecji.
Osobowość twórcy kształtowała się pod wpływem S. Wiechowicza i K. Sikorskiego. Na początku swojej drogi artystycznej Maciejewski nawiązywał także do późnego stylu Karola Szymanowskiego (m.in. mazurki na fortepian, Pieśni kurpiowskie na chór). Jednak tragedia II wojny światowej, a także kryzys zdrowotny spowodowały gruntowną zmianę osobowości i stylu życia kompozytora oraz przewartościowanie poglądów na sztukę, co znalazło odzwierciedlenie w jego muzyce. Odtąd całe swe życie poświęcił idei stworzenia opus magnum – wielkiej mszy żałobnej dedykowanej ofiarom wojen i zbrodni, ofiarom ludzkiej ignorancji, bezprawia i łamania Boskiego porządku natury. Tak właśnie powstało jego dzieło życia – monumentalna Missa pro defunctis (Requiem) na chór mieszany, cztery głosy solowe i wielką orkiestrę symfoniczną (1959). Requiem prawykonano w 1960 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej ,,Warszawska Jesień”. Partytura do tego utworu ważyła aż 25 kg!
Podczas koncertu w Sali pod Liberatorem usłyszymy utwory Romana Maciejewskiego na dwa fortepiany: Tarantela, Kołysanka, Mazurek, Oberek i Negro spirituals. Wykonają je Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, którzy pod nazwą Lutosławski Piano Duo tworzą jeden z czołowych duetów młodej generacji na świecie, specjalizujący się właśnie w wąskiej dziedzinie gry na dwa fortepiany i na cztery ręce. Pianiści są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podyplomowych studiów mistrzowskich w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku. Uczestniczyli w prestiżowych kursach i seminariach dla duetów fortepianowych. Są laureatami wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach duetów fortepianowych.
Zapraszamy w środę, 30 marca o godz. 19:00 do Muzeum Powstania Warszawskiego.
Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.