PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Melodie na Psałterz polski” Mikołaja Gomółki zabrzmią w Krakowie

2016-04-04

10 kwietnia Chór Polskiego Radia wraz z zespołem Agnieszki Budzińskiej-Bennett wykona Psalmy pielgrzymów z dzieła „Melodie na Psałterz polski przez Mikołaja Gomółkę uczynione”. Koncert ten stanowi zapowiedź cyklu pt. „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”.
 

W tradycji biblijnej wybór psalmów stanowi zamkniętą grupę. Tworzą ją powstałe po niewoli babilońskiej tzw. psalmy pielgrzymów czy też modlitwy, noszące miano „pieśni stopni” lub „psalmów gradualnych”. Śpiewali je bowiem pątnicy udający się do świątyni jerozolimskiej, wstępujący do niej właśnie po stopniach (łac. gradus). Ale w psalmach tych pobrzmiewa także radość z powrotu do własnego kraju (Psalm 126 – „Gdy z okrutnej Babilony”), wdzięczność za ratunek od wrogich mocy (Psalm 124 – „By był Pan nie tak łaskaw na nasze zdrowie”) oraz bezbrzeżna ufność w boską opiekę nad wiernymi wyznawcami. Tę właśnie tematykę przybliżą nam piękne tłumaczenia psalmów autorstwa Jana Kochanowskiego.

W tłumaczeniach „Psałterza” Kochanowski nie posługiwał się Wulgatą, lecz korzystał z wielu źródeł i wzorów łacińskich (jak np. z przekładu G. Buchanana czy też prozaicznej parafrazy Jana van den Campen), polskich (np. przekładu Jakuba Lubelczyka z roku 1558), jak też zapisanych w innych językach narodowych. Te wierszowane parafrazy Kochanowskiego wykorzystał w swoich „Melodiach” Mikołaj Gomółka – urodzony ok. 1535 roku słynny śpiewak i instrumentalista na dworze króla Zygmunta Augusta, później na służbie u biskupa Piotra Myszkowskiego w Krakowie. Druk „Melodii” z 1580 r. obejmuje wszystkie 150 psalmów w postaci krótkich kompozycji, nawiązujących do popularnych w owych czasach gatunków muzycznych jak villanella, frotolla, bergamaska, chaconne czy passamezzo. Główną jednak cechą „Melodii” Gomółki jest renesansowa jedność słowa i dźwięku, wynikająca z obowiązującej wówczas estetyki imitazione della natura - podkreśla Agnieszka Budzińska-Bennett.

To niezwykłe w dziejach polskiej muzyki i literatury dzieło wykona Chór Polskiego Radia prowadzony przez Szymona Wyrzykowskiego, a towarzyszyć mu będą artyści, grający na instrumentach z epoki: Agnieszka Budzińska-Bennett (harfa gotycka) i Marc Lewon (lutnia renesansowa, gitara renesansowa). Agnieszka Budzińska-Bennett jest także autorem koncepcji programu. Słowo wprowadzające wygłosi Marcin Majchrowski (Program 2 Polskiego Radia).

Zapraszamy 10 kwietnia o godzinie 17:00 do Willi Decjusza w Krakowie (ul. 28 Lipca 1943, 17A). Bilety: 10 PLN

Współorganizatorami cyklu są Chór Polskiego Radia oraz Stowarzyszenie Willa Decjusza.

Mecenasi, partnerzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ipsen Sp. z o.o.

Patroni medialni: Program 2 Polskiego Radia, Radio Kraków, TVP Kraków, Gazeta Wyborcza, O.Pl

Szczegółowe informacje znajdują się TUTAJ oraz na Facebooku.

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.