Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Witolda Lutosławskiego
2016-04-11
14 kwietnia zapraszamy do Muzeum Powstania Warszawskiego na wieczór z utworami Witolda Lutosławskiego pisanymi dla dzieci. Będzie to prezentacja mniej znanego oblicza kompozytora, który twórczością dla najmłodszych, pisaną do poezji znakomitych polskich literatów, zachwycał słuchaczy Polskiego Radia.
Lutosławski napisał ponad 40 piosenek dla dzieci – większość w czasie ofensywy socrealizmu w sztuce. Kompozytorowi udało się przetrwać ten okres, bo zamiast pisać „do szuflady”, przyjmował zamówienia od radia i telewizji na kompozycje dla dzieci. Wiele z nich cieszyło się dużą popularnością, szczególnie wśród młodych wykonawców. Niektóre trafiały do śpiewników obowiązujących w szkołach i materiałów dla nauczycieli, dzięki czemu poznały je miliony Polaków.
W czasie koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem” przypomnimy część z nich. Utwory Witolda Lutosławskiego zabrzmią w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik.
Olga Pasiecznik – pochodząca z Ukrainy sopranistka, specjalizuje się w wykonawstwie oper barokowych i klasycznych, muzyki francuskiego impresjonizmu, muzyki oratoryjnej oraz utworów współczesnych. Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, ale usłyszeć ją można na wielu europejskich scenach. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 30 płyt, m.in. z nagraniami „Requiem” Mozarta, „Mszy Nelsońskiej” Haydna, „Alcide” Bortniańskiego, opery „Imeneo” Haendla oraz pieśni Lutosławskiego. Oldze Pasiecznik będzie towarzyszyć przy fortepianie siostra Natalia – mieszkająca w Szwecji pianistka i kameralistka. Razem nagrały dwie płyty z muzyka ukraińską dla renomowanej francuskiej wytwórni OPUS 111, a także pieśni Mendelssohna i Dvořáka.
Wydarzenie poprowadzi Barbara Schabowska, dziennikarka radiowej Dwójki, która podczas spotkania porozmawia z Elżbietą Markowską – prezes Towarzystwa imienia Witolda Lutosławskiego.
Koncert jest częścią cyklu „Muzyka pod Liberatorem” prezentującego warszawskich kompozytorów muzyki poważnej. Współorganizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Program Drugi Polskiego Radia.
Koncert odbędzie się 14 kwietnia (czwartek) o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.