Aktualności
Rozstrzygnięcie Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA
2016-04-18
Z przyjemnością informujemy o rozstrzygnięciu drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Konkurs, organizowany przez Fundację Meakultura, ma na celu promocję kompetentnej krytyki muzycznej, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych, a także wspieranie osób początkujących w tej dziedzinie.
Po zapoznaniu się z tekstami, które napłynęły z licznych redakcji, blogów i od osób prywatnych, Jury obradujące w składzie: dr Daniel Cichy (Przewodniczący), dr hab. Maria Pomianowska, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Miłosz Bembinow, dr Mariusz Gradowski, Robert Kamyk oraz Adam Suprynowicz, postanowiło przyznać następujące nagrody za najlepszy tekst o muzyce w roku 2015:
1. Nagroda Główna
Paweł Siechowicz za tekst Lekkomyślność. Bach Giuliana Carmignoli ("De Musica: próby krytyczne/essais critiques")
Magdalena Romańska za tekst Między dźwiękami ("Muzyka W Mieście")
Antoni Michnik za tekst "Your Eyes Can Deceive You":"Gwiezdne Wojny" i muzyka eksperymentalna ("Glissando")
2. Wyróżnienia
- dla debiutanta
Karolina Dąbek za tekst Dźwięki oswojone (meakultura.pl)
- dla blogera
Dorota Kozińska za tekst Pięćdziesiąt pięć przymiarek do śmierci (blog "Upiór w operze" atorod.pl)
3. Nagroda Specjalna
John Allison za tekst King Roger ("Opera Magazine")
Dodatkowo w ramach konkursu przyznano:
Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej dla Olgi Drendy za tekst Drugi obieg polskiej piosenki (dwutygodnik.com).
Nagrodę Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla Karoliny Dąbek.
Nagrodę Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej dla Krzysztofa Bilicy.
Uroczysta gala finałowa Konkursu KROPKA odbędzie się 12 maja w warszawskim oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.