Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Jana Ekiera
2016-06-08
28 czerwca o godzinie 19:00 zapraszamy na wieczór z utworami Jana Ekiera, wybitnego kompozytora i dyrygenta, pedagoga i muzykologa. Jego kompozycje, głównie z lat 30., zabrzmią w wykonaniu Krzysztofa Książka – pianisty, który reprezentował nasz kraj na Konkursie Chopinowskim w 2015 roku.
Jan Ekier był absolwentem Konserwatorium Warszawskiego (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), laureatem III Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, a później jednym z jurorów Konkursu. Pracował jako edytor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, zasłynął również jako redaktor naczelny Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina. Według Ekiera tą publikacją spłacony został dług wobec kompozytora.
Był autorem licznych kompozycji, w dużej mierze inspirowanych folklorem polskim. Stworzył wiele dzieł fortepianowych (np. Toccata, Kolorowe melodie, Taniec góralski), orkiestrowych (np. Suita góralska), baletowych (np. Straszak, Tempo dnia) oraz wokalnych (np. Pieśni walki podziemnej, Szturmówka).
W czasie okupacji niemieckiej występował w stolicy na tajnych koncertach i brał udział w zakonspirowanych imprezach patriotycznych. Podobnie jak Witold Lutosławski i Andrzej Panufnik, Ekier współpracował z komisją repertuaru muzycznego komponując muzykę dla partyzantów.
Był laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym Nagrody Państwowej I stopnia i Nagrody I stopnia Ministra Kultury i Sztuki. W 1952 roku został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, a w 1955 roku – Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 1998 roku profesor Jan Ekier został laureatem pierwszej edycji Nagrody Chopinowskiej, przyznawanej przez Międzynarodową Fundację imienia Fryderyka Chopina. W 2004 roku otrzymał specjalną Nagrodę Ministra Kultury Rzeczypospolitej Polskiej, przyznaną – po raz pierwszy – w uznaniu wybitnych zasług dla zachowania i popularyzacji dziedzictwa Fryderyka Chopina. W 2010 roku został uhonorowany Orderem Orła Białego, za wybitne osiągnięcia w pracy twórczej oraz dokonania naukowo-edytorskie.
Pod Liberatorem utwory Jana Ekiera wykona znakomity pianista Krzysztof Książek, który reprezentował Polskę w zeszłorocznym Konkursie Chopinowskim. Podczas koncertu usłyszymy Utwory na fortepian (2 preludia op. 1, Kołysanka, Humoreska, Mazurek op. 5, Toccata op. 4) oraz Kolorowe melodie – artystyczne opracowania najpiękniejszych polskich melodii ludowych różnych regionów. Urodzony w 1992 roku pianista jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, m.in. im. Ludwika Stefańskiego i Haliny Czerny-Stefańskiej (I miejsce, Grand Prix, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworów Chopina oraz nagroda japońskiej grupy sponsorów Kigoukai w formie koncertów w Japonii – Płock 2008), XV Concurs International de Piano Ricard Vines (II miejsce – Lleida, Hiszpania 2009), The International Chopin Piano Competition (I miejsce, Grand Prix, nagroda specjalna – Lwów, Ukraina 2010), VI Concorso Internazionale Pianistico ''Citta di Avezzano'' (I nagroda – Avezzano, Włochy 2011), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (III nagroda – Warszawa 2011). Koncertował w Japonii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Polsce, na Słowacji i na Węgrzech.
Koncert odbędzie się we wtorek, 28 czerwca o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego (ul. Grzybowska 79).
Wstęp wolny.
Organizatorami cyklu „Muzyka pod Liberatorem” są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, zaś partnerem jest TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!