PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”

2016-08-15

Od 15 do 30 sierpnia trwać będzie 12. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Z ziemi włoskiej do Polski – od Mozarta do Belliniego”.
 

12. edycja festiwalu to nie tylko zestawienie muzyki Fryderyka Chopina z utworami najbliższych mu twórców – Bacha, Mozarta, Belliniego czy Jíroveca, ale również poszukiwanie różnorodnych inspiracji i podążanie śladami wpływów na muzykę Chopina oraz jego twórczości na dzieła innych kompozytorów.

Tegoroczna odsłona festiwalu prezentuje szeroki wachlarz gatunków muzycznych: od opery i pieśni, przez muzykę kameralną i symfoniczną, aż po popularne w XIX wieku parafrazy, wariacje i opracowania tematów najbardziej znanych dzieł epoki. Utwory wykonywane będą zarówno na instrumentach współczesnych, jak i historycznych.

Tradycyjnie wsród gości festiwalu znaleźli się światowej sławy pianiści m.in. Katia i Marielle Labéque, Nelson Goerner, Till Fellner, Jan Lisiecki, Jonathan Plowright i Yulianna Avdeeva, a także laureaci ostatniego Konkursu Chopinowskiego, w tym Seong-Jin Cho i Charles Richard-Hamelin.

Na uwagę zasługuje niezwykle ciekawy repertuar wykonawstwa historycznego. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy kompletne wykonanie opery „I Capuleti e i Montecchi” Vincenzo Belliniego, a dokona go na instrumentach historycznych zespół Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego.

Legendarny zespół zaprezentuje także, wraz z pianistą Nelsonem Goernerem, Wariacje B-dur na temat arii „La ci darem la mano” oraz Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.

Interesująco zapowiadają się też pozostałe punkty programu, w tym wykonanie Preludiów Chopina w wersji na orkiestrę symfoniczną w opracowaniu Jeana Françaix z 1967 roku, koncerty kameralne (m.in. Belcea Quartet, Apollon Musagete, Szymanowski Quartet) i recitale chopinowskie przed sercem kompozytora w warszawskiej Bazylice św. Krzyża.

Podczas festiwalu zabrzmi także muzyka kompozytorów polskich, m.in. II Symfonia c-moll op. 15 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 Ludomira Różyckiego.

Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i po raz pierwszy w ramach festiwalu – w Żelazowej Woli.

Transmisji koncertów wysłuchać będzie można na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Festiwal jest realizowany pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą, Programem 2 Polskiego Radia oraz Filharmonią Narodową.

Szczegółowy program znajduje się TUTAJ.

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.