Aktualności
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”
2016-08-15
Od 15 do 30 sierpnia trwać będzie 12. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Z ziemi włoskiej do Polski – od Mozarta do Belliniego”.
12. edycja festiwalu to nie tylko zestawienie muzyki Fryderyka Chopina z utworami najbliższych mu twórców – Bacha, Mozarta, Belliniego czy Jíroveca, ale również poszukiwanie różnorodnych inspiracji i podążanie śladami wpływów na muzykę Chopina oraz jego twórczości na dzieła innych kompozytorów.
Tegoroczna odsłona festiwalu prezentuje szeroki wachlarz gatunków muzycznych: od opery i pieśni, przez muzykę kameralną i symfoniczną, aż po popularne w XIX wieku parafrazy, wariacje i opracowania tematów najbardziej znanych dzieł epoki. Utwory wykonywane będą zarówno na instrumentach współczesnych, jak i historycznych.
Tradycyjnie wsród gości festiwalu znaleźli się światowej sławy pianiści m.in. Katia i Marielle Labéque, Nelson Goerner, Till Fellner, Jan Lisiecki, Jonathan Plowright i Yulianna Avdeeva, a także laureaci ostatniego Konkursu Chopinowskiego, w tym Seong-Jin Cho i Charles Richard-Hamelin.
Na uwagę zasługuje niezwykle ciekawy repertuar wykonawstwa historycznego. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy kompletne wykonanie opery „I Capuleti e i Montecchi” Vincenzo Belliniego, a dokona go na instrumentach historycznych zespół Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego.
Legendarny zespół zaprezentuje także, wraz z pianistą Nelsonem Goernerem, Wariacje B-dur na temat arii „La ci darem la mano” oraz Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.
Interesująco zapowiadają się też pozostałe punkty programu, w tym wykonanie Preludiów Chopina w wersji na orkiestrę symfoniczną w opracowaniu Jeana Françaix z 1967 roku, koncerty kameralne (m.in. Belcea Quartet, Apollon Musagete, Szymanowski Quartet) i recitale chopinowskie przed sercem kompozytora w warszawskiej Bazylice św. Krzyża.
Podczas festiwalu zabrzmi także muzyka kompozytorów polskich, m.in. II Symfonia c-moll op. 15 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 Ludomira Różyckiego.
Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i po raz pierwszy w ramach festiwalu – w Żelazowej Woli.
Transmisji koncertów wysłuchać będzie można na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Festiwal jest realizowany pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą, Programem 2 Polskiego Radia oraz Filharmonią Narodową.
Szczegółowy program znajduje się TUTAJ.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.