Aktualności
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”
2016-08-15
Od 15 do 30 sierpnia trwać będzie 12. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Z ziemi włoskiej do Polski – od Mozarta do Belliniego”.
12. edycja festiwalu to nie tylko zestawienie muzyki Fryderyka Chopina z utworami najbliższych mu twórców – Bacha, Mozarta, Belliniego czy Jíroveca, ale również poszukiwanie różnorodnych inspiracji i podążanie śladami wpływów na muzykę Chopina oraz jego twórczości na dzieła innych kompozytorów.
Tegoroczna odsłona festiwalu prezentuje szeroki wachlarz gatunków muzycznych: od opery i pieśni, przez muzykę kameralną i symfoniczną, aż po popularne w XIX wieku parafrazy, wariacje i opracowania tematów najbardziej znanych dzieł epoki. Utwory wykonywane będą zarówno na instrumentach współczesnych, jak i historycznych.
Tradycyjnie wsród gości festiwalu znaleźli się światowej sławy pianiści m.in. Katia i Marielle Labéque, Nelson Goerner, Till Fellner, Jan Lisiecki, Jonathan Plowright i Yulianna Avdeeva, a także laureaci ostatniego Konkursu Chopinowskiego, w tym Seong-Jin Cho i Charles Richard-Hamelin.
Na uwagę zasługuje niezwykle ciekawy repertuar wykonawstwa historycznego. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy kompletne wykonanie opery „I Capuleti e i Montecchi” Vincenzo Belliniego, a dokona go na instrumentach historycznych zespół Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego.
Legendarny zespół zaprezentuje także, wraz z pianistą Nelsonem Goernerem, Wariacje B-dur na temat arii „La ci darem la mano” oraz Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.
Interesująco zapowiadają się też pozostałe punkty programu, w tym wykonanie Preludiów Chopina w wersji na orkiestrę symfoniczną w opracowaniu Jeana Françaix z 1967 roku, koncerty kameralne (m.in. Belcea Quartet, Apollon Musagete, Szymanowski Quartet) i recitale chopinowskie przed sercem kompozytora w warszawskiej Bazylice św. Krzyża.
Podczas festiwalu zabrzmi także muzyka kompozytorów polskich, m.in. II Symfonia c-moll op. 15 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 Ludomira Różyckiego.
Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i po raz pierwszy w ramach festiwalu – w Żelazowej Woli.
Transmisji koncertów wysłuchać będzie można na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Festiwal jest realizowany pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą, Programem 2 Polskiego Radia oraz Filharmonią Narodową.
Szczegółowy program znajduje się TUTAJ.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.