Aktualności
Zygmunt Krauze „Preludia do Bukolik” – PRAWYKONANIE
2016-08-30
17 września odbędzie się w Szczecinie prawykonanie „Preludiów do Bukolik” Zygmunta Krauzego. Utwór powstał na zamówienie International Youth Lutosławski Orchestra.
Ten międzynarodowy projekt realizowany jest przez Filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie od 2013 roku. Daje możliwość wspólnych działań młodzieży uwzględniających wykonawstwo muzyki współczesnej ze szczególną atencją dla twórczości Witolda Lutosławskiego. Powyższe założenia stanowią klucz do właściwego odczytania „Preludiów do Bukolik” Zygmunta Krauzego.
Niezwykle ciekawa jest konstrukcja nowego utworu. Kompozytor pozostawia wykonawcom decyzję o finalnym układzie formalnym „Preludiów”. Można je wykonywać wraz z „Bukolikami” Witolda Lutosławskiego, lub jako samodzielny utwór. Biorąc pod uwagę fakt, że „Bukoliki” dostępne są w kilku aranżacjach, okazuje się, że liczba kombinacji jest znaczna.
Zygmunt Krauze tak mówi o inspiracjach twórczością Witolda Lutosławskiego:
Cztery „Preludia” orkiestrowe nawiązują do „Bukolik” Witolda Lutosławskiego, jak też do innych jego utworów, w których korzystał z cytatów muzyki ludowej. „Preludia” można wykonywać jako samodzielny utwór oraz w połączeniu z „Bukolikami”, grając je naprzemiennie: Bukolika – Preludium – Bukolika – Preludium, itd.
Mam w zbiorze swoich nut egzemplarz „Bukolik” Lutosławskiego. Na okładce napisałem rok 1957. Wtedy właśnie je grałem – najpierw na koncertach szkolnych, a później na koncertach publicznych. Do dziś wykonuję jego „Melodie Ludowe”. Dlatego też komponując „Preludia do Bukolik” w sposób naturalny korzystałem z muzyki ludowej użytej przez Lutosławskiego. Jednocześnie jednak dbałem o to, aby nie rezygnować z własnego języka muzycznego. W ten sposób chciałem wyrazić swój szacunek dla kompozytora, który tak wiele znaczy w polskiej muzyce.
© PWM, fot. Waldemar Kielichowski
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.