PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

59. „Warszawska Jesień”

2016-09-05

Organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich Festiwal „Warszawska Jesień” to jedno z najbardziej prestiżowych polskich wydarzeń muzycznych o zasięgu międzynarodowym, poświęcone muzyce współczesnej. Tegoroczna, 59. edycja odbędzie się w dniach 16-24 września.

 

Festiwal zainaugurują „Lasy deszczowe. Koncert na dwa flety i orkiestrę” Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Flecistom Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi towarzyszyć będzie sopranistka Joanna Freszel i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. Główną rolę w tym roku odegra jednak opera.


W bogatej festiwalowej ofercie znaleźć można dzieła sceniczne i parasceniczne – od miniopery, przez teatr instrumentalny, aż do najbardziej skomplikowanych w formie i treści utworów multimedialnych. 17 września odbędzie się warszawska premiera „Czarodziejskiej Góry” Pawła Mykietyna – opery powstałej na kanwie słynnej powieści Thomasa Manna. Równie ciekawie zapowiada się „Zagubiona autostrada”, utwór z librettem noblistki Elfriede Jelinek i muzyką jednej z czołowych współczesnych kompozytorek Olgi Neuwirt, multimedialna opera „Aaron S” Sławomira Wojciechowskiego czy mikroopera dla dzieci „Milcząca rybka” Jarosława Siwińskiego, prezentowana w ramach „Małej Warszawskiej Jesieni”. Centralnym punktem festiwalu będą dwie opery Salvatore Sciarrino – „Infinito nero” oraz „Luci mie traditrici”. Oprócz nich usłyszymy też dzieła instrumentalne kompozytora – w finale zostanie wykonany jego utwór „Shadow of Sound”.


W planie tegorocznej edycji uwzględniono wiele dodatkowych, poza koncertowych propozycji, m.in. spotkania z kompozytorami i promocję płyty „Adam Kośmieja: Serocki – Complete works for Solo Piano”, z dziełami jednego z najbardziej cenionych kompozytorów awangardowych XX wieku, Kazimierza Serockiego. Na wydanym przez wytwórnię DUX krążku znalazły się utwory: „Sonata” (1955) – dedykowana Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu z okazji dziesięciolecia działalności, cykl miniatur dla dzieci „Krasnoludki” (1953), „Suity preludiów” (1952) i „A piacere” (1963).


59. Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” zagości w wielu miejscach Warszawy, m.in. w Filharmonii Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Fabryce Trzciny, Basenie Artystycznym, Królikarni, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie i w Teatrach – Nowym i IMKA.


Szczegółowe informacje dotyczące programu wydarzenia uzyskać można na stronie internetowej „Warszawskiej Jesieni”.

Najczęściej czytane:

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.

Historia potrójnej tożsamości. Burzliwe losy Mieczysława Wajnberga

Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Marka Nosala

XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
 

 

Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.

Olga Pasiecznik zaśpiewa podczas Festiwalu Conrada. Recital i spotkanie autorskie wokół książki „Bez makijażu”

Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.

I Międzynarodowa Konferencja „Digital Musicology”- Cyfrowe narzędzia w muzykologicznych projektach badawczych

Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych. 

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Wojciecha Gurgula

Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.

 

Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które jego zdaniem warto sięgnąć, grając na gitarze.

REGULAMIN KONKURSU „Zdobądź książkę »Granice niczego«”

„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.

Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.