Aktualności
Dzień Edukacji Muzycznej – Kraków 2016
2016-09-12
Tegoroczna edycja organizowanego przez PWM Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się 19 października, tym razem w rodzinnym mieście wydawnictwa – Krakowie, w gościnnych progach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza.
Dzień Edukacji Muzycznej to wydarzenie cykliczne o charakterze edukacyjnym i zasięgu ogólnopolskim, przeznaczone dla nauczycieli szkół muzycznych wszystkich stopni oraz dyrygentów orkiestr i chórów szkolnych. Ma na celu prezentację nowatorskich metod nauczania, nowych publikacji nutowych oraz wymianę doświadczeń pedagogicznych.
Program DEM ujęty został w moduły, na które składają się lekcje pokazowe i wykłady dotyczące różnych instrumentów (fortepian, skrzypce, wiolonczela, kontrabas, klarnet, flet, saksofon), spotkania z autorami oraz warsztaty dla dyrygentów chóralnych.
Tak, jak to było w przypadku poprzednich edycji, do udziału w DEM w roli mentorów zaproszeni zostali najlepsi polscy pedagodzy muzyczni, wśród nich m.in. ceniony polski kontrabasista, Grzegorz Frankowski. Muzyk jest autorem publikacji „Szkoła na kontrabas”, w której prezentuje pionierską metodę nauczania gry na kontrabasie. Zajęcia poprowadzą też inni autorzy bestsellerowych edukacyjnych pozycji: Paweł Wójtowicz („Miniatury" na skrzypce i fortepian), Ewa Iwan („Ładnie gram na skrzypcach”), Dorota Obijalska („Skrzypiące nutki” na skrzypce i fortepian) i Ryszard Kusek („Etiudowe oczko. Opowieści na kontrabas solo”, „W dawnym stylu” na kontrabas (wiolonczelę) i fortepian). Na uwagę zasługuje także premiera polskiego wydania szkoły na saksofon pt. „Zagrajmy na saksofonie” J.M. Londeix, którą zaprezentuje znana saksofonistka Alina Mleczko.
Lekcje pokazowe z udziałem swoich uczniów poprowadzą pedagodzy z ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie, m.in. dr Katarzyna Marczak (klarnet), Jolanta Trzos-Frankowska (flet), Elżbieta Bień (fortepian), Lilianna Adamska (skrzypce), Piotr Machnik (fortepian), Izabela Grzybek (fortepian), Marta Nagawiecka (wiolonczela) oraz Małgorzata Pietruszka i Leszek Dzierżęga (kameralistyka). Patron szkoły – Mieczysław Karłowicz będzie także bohaterem lekcji pokazowej z historii muzyki, którą przygotuje dr Dorota Susuł.
Ponadto swoją wiedzą podzielą się wykładowcy najlepszych polskich uczelni muzycznych: prof. dr hab. Sławomir Tomasik z warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, dr hab., prof. AM Roman Widaszek z Akademii Muzycznej w Katowicach, dr hab., prof. AM Wojciech Olszewski z Akademii Muzycznej w Poznaniu, dr Agnieszka Kopińska z Instytutu Muzyki w Cieszynie oraz dr Wiesław Suruło z Akademii Muzycznej w Krakowie.
Program tegorocznej edycji wzbogacony został o warsztaty przeznaczone dla dyrygentów dziecięcych i młodzieżowych chórów szkolnych i chórmistrzów, które poprowadzą prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska oraz dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny. O muzyce polskiej w repertuarze orkiestr szkolnych opowie dyrygent orkiestry ZPSM im. M. Karłowicza dr hab. Tomasz Chmiel, który poprowadzi także koncert wieńczący Dzień Edukacji Muzycznej.
Podczas Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się także kiermasz publikacji PWM. Nuty pedagogiczne i podręczniki dostępne będą w atrakcyjnych cenach.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc należy potwierdzić swoją obecność drogą elektroniczną. Zapisy przyjmowane są do 10 października 2016 roku. Formularz zgłoszeniowy oraz szczegółowy program dostępne są na stronie internetowej DEM.
Zachęcamy do dołączenia do wydarzenia na Facebooku, gdzie na bieżąco będzie można śledzić wszystkie informacje z nim związane.
Zapraszamy!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.