Aktualności
Urodziny Zygmunta Krauzego i Pawła Łukaszewskiego
2016-09-19
19 września urodziny świętują dwaj znakomici polscy kompozytorzy – Zygmunt Krauze i Paweł Łukaszewski. Solenizantom składamy serdeczne życzenia.
Zygmunt Krauze urodził się w 1938 roku w Warszawie. To jeden z najważniejszych artystów swojego pokolenia, wybitny kompozytor, ceniony pianista, pedagog, organizator życia muzycznego i juror wielu międzynarodowych konkursów.
Studiował w warszawskiej Państwowej Szkole Muzycznej (obecnie Uniwersytet Fryderyka Chopina) w klasie fortepianu Marii Wiłkomirskiej i w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego. Naukę kontynuował w Paryżu po kierunkiem Nadii Boulanger jako stypendysta rządu francuskiego. Od 1965 roku prowadzi seminaria i mistrzowskie kursy kompozytorskie, m.in. w Darmstadcie, Bazylei, Paryżu, Tokio, Sztokholmie, Jerozolimie, Pekinie, Hong Kongu i Stanach Zjednoczonych. Od 2002 roku jest profesorem kompozycji w Akademii Muzycznej w Łodzi, a od 2006 roku wykłada także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W maju 2013 roku otrzymał doktorat honoris causa Narodowego Uniwersytetu Muzycznego w Bukareszcie.
W dorobku kompozytorskim Zygmunta Krauzego znajduje się m.in. pięć oper oraz liczne dzieła instrumentalne, od miniatur po kilkusetosobowe składy symfoniczne. Jest także twórcą muzyki unistycznej i teatralnej, dzieł chóralnych oraz pieśni.
Paweł Łukaszewski urodził się w 1968 roku w Częstochowie. Jest kompozytorem, dyrygentem, pedagogiem i animatorem życia muzycznego. Studiował wiolonczelę w klasie Andrzeja Wróbla i kompozycję w klasie Mariana Borkowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył również Studium Menedżerów Kultury przy Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz dyrygenturę chóralną w Podyplomowym Studium Chórmistrzowskim przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem Leszka Bajona, Andrzeja Banasiewicza i Ryszarda Zimaka. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów kompozytorskich, nagród fonograficznych oraz stypendiów.
Muzyka Pawła Łukaszewskiego, przede wszystkim sakralna i chóralna, wykonywana była m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Muzyki w Starym Krakowie, Wratislavia Cantans. Za granicą jego utwory prezentowano m.in. w Anglii, Belgii, Białorusi, Chile, Chinach, Czechach, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Kanadzie, Korei Południowej, Litwie, Luksemburgu, Mołdawii, Monaco, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, Stanach Zjednoczonych, Watykanie i Włoszech.
Działalność akademicką związał z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie wykłada na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz na Wydziale Edukacji Muzycznej. W 2016 roku został wybrany na stanowisko prorektora uczelni.
Więcej informacji o życiu i twórczości tych wybitnych postaci znajdą Państwo w Galerii Kompozytorów:
Zygmunt Krauze
Paweł Łukaszewski
Rys. Daniel de Latour
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.