Aktualności
Od muzyki do sztuki współczesnej – Sacrum Profanum 2016
2016-09-29
Od 1 do 8 października w Krakowie trwać będzie czternasta edycja festiwalu muzyki współczesnej Sacrum Profanum. To jedno z najciekawszych obecnie wydarzeń muzycznych w Europie.
W programie znalazło się dziewięć koncertów, w tym dwie opery, a także imprezy towarzyszące – panele dyskusyjne, warsztaty, wystawy i spotkania z artystami.
Jednym z trzech tematów festiwalowych jest tradycyjnie muzyka wielkich kompozytorów XX wieku, m.in. Karlheinza Stockausena i Luciano Berio. Drugi trend to awangarda, która wchodzi w dyskusję z tradycyjnym pojmowaniem muzyki, podważa jej reguły i przedstawia własne postulaty. Dopełnieniem są utwory z nurtu indie classical. Odświeżona formuła wydarzenia ma więc na celu ukazanie różnorodności muzyki współczesnej i podkreślenie elementów, które łączą jej odmiany. Program poszerzono również o inne formy sztuki współczesnej, m.in. wystawy i instalację dźwiękową.
Ważnym elementem tegorocznego Sacrum Profanum jest muzyka polskich kompozytorów. 2 października zabrzmią dwie kompozycje Marcina Stańczyka. Pierwszą z nich jest „Blind Walk”, którą uczestnicy koncertu wysłuchają z opaskami na oczach, drugą – napisany specjalnie na zamówienie festiwalu utwór „…some drops”. 3 października usłyszymy prawykonane w maju tego roku dzieło Agaty Zubel, „Double Battery”, a 4 października „Improvisations sonoristiques” Witolda Szalonka.
W ramach wydarzenia można także wciąć udział w spotkaniach z kompozytorami, m.in. 3 października w Małopolskim Ogrodzie Sztuki ze wspomnianymi już Agatą Zubel i Marcinem Stańczykiem. Punktem wyjścia do rozmowy będą ich utwory prezentowane na Sacrum Profanum oraz międzynarodowe doświadczenia w świecie muzyki nowej.
Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.