Aktualności
„Canticum puerorum” – opowieść o miłości, śmierci i nadziei
2016-11-09
Niewiele ponad tydzień dzieli nas od prawykonania Canticum puerorum na sopran, baryton, chór i orkiestrę Eugeniusza Knapika. Prawykonanie odbędzie się 19 listopada w Katowicach z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Gabriela Chmury. Partie solowe wykonają Joanna Freszel oraz Mariusz Godlewski.
Eugeniusz Kanpik tak mówi o genezie powstania Canticum puerorum:
Jesienią 2014 roku zwrócił się do mnie Pan Emil Wąsacz z prośbą o skomponowanie oratorium. Zapragnął w ten sposób oddać hołd swojej rodzinie, której tragiczne losy stały się udziałem tak wielu polskich rodzin. W trakcie spotkania opowiedział mi jej historię oraz wręczył brulion zawierający dramatyczne wspomnienia kilkunastoletniej wówczas dziewczynki. Zapisany ręcznie brulion zaczyna się słowami: „Dnia 10 lutego 1940 roku o godzinie 4-tej rano do naszego domu wpadła grupa rosyjskich żołnierzy NKWD.“ Dalej przedstawiona jest gehenna jedenastoosobowej rodziny wywiezionej na Syberię i tam rozbitej. W krótkim czasie umierają rodzice i pięcioro rodzeństwa. Pozostałym przy życiu dzieciom, rozdzielonym i samotnym, udaje się opuścić tę nieludzką ziemię.
Jego opowieść poruszyła mnie. Canticum puerorum (Śpiew dzieci) jest moją odpowiedzią na ten szlachetny zamiar. Zadanie arcytrudne. Jak bowiem połączyć w jedno w dziele muzycznym tak niewyrażalny ciąg pojęć jak: dziecko-upodlenie-śmierć-nadzieja. Pomógł mi w tym Krzysztof Koehler, z którym współpracowałem już podczas komponowania opery Moby Dick, tworząc kilkanaście wierszy o wydźwięku uniwersalnym, z których wykorzystałem w utworze siedem.
Utwór składa się z pięciu części, z których każda nosi tytuł wiersza w niej wykorzystanego. Canticum puerorum poświęciłem pamięci polskich dzieci wywiezionych na Syberię. Trwa około 65 minut.
Eugeniusz Knapik
Szczegóły koncertu dostępne są na stronie NOSPR.
© PWM, fot. Michał Ramus
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.