PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Spektakle „Profesor Wiolinek i Smok Bemolus” w Operze Krakowskiej

2016-12-02

5 i 6 grudnia na scenie Opery Krakowskiej ponownie zagości Profesor Wiolinek. Przedstawienia edukacyjno-muzyczne przeznaczone dla najmłodszych widzów w przystępny, zabawny i angażujący sposób wprowadzają dzieci w świat muzyki.


Pochodzący z Krainy Muzyki Profesor Wiolinek wraz z operowym Duchem będą wspominać swoje poprzednie przygody. Zobaczymy Złą Królową Nocy, magiczną starą szafę i zdziczały zegar, którym polecą na wyspę do wesołej rodziny piratów. Dzieci wraz z bohaterami spektaklu podróżować będą w „muzycznym międzyczasie”. Na swojej drodze spotkają również nowe postaci - dobrego, mądrego smoka Bemolusa i dziwnego, pilnującego skarbu, skrzata.

Najmłodsi poznają m.in. dźwięki różnych instrumentów, nauczą się piosenek i wspólnie rozwiążą muzyczne zagadki. Niezwykle atrakcyjna formuła spektakli z wykorzystaniem zabaw, gier i eksperymentów, rozbudza w dzieciach wyobraźnię i kreatywność, zarażając je miłością do muzyki, opery, tańca i śpiewu.

Podczas przedstawień młodzi widzowie wspólnie z bohaterami - Profesorem Wiolinkiem i Duchem poznają zakamarki świata muzyki, dowiadują się wielu ciekawostek o operze, instrumentach czy kompozytorach. Mogą wystąpić na scenie grając lub śpiewając. Wszystko to dzieje się podczas wypraw i podróży magicznym zegarem z pomocą starej szafy. Te fantastyczne przygody dzieją się jakby tu i teraz i wciągają dzieci w klimat uroczej bajki przepełnionej muzyką, humorem, pięknymi kostiumami, multimediami i muzyczną magią - mówi Paweł Wójtowicz, pomysłodawca spektaklu, autor scenariuszy, reżyser i kompozytor piosenek Profesora Wiolinka.

Spektakle odbędą się 5 grudnia o godzinie 17:30 oraz 6 grudnia o godzinie 11:00.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Opery Krakowskiej.

Na zdj. Stanisław Knapik i Marcin Herman, fot. Ryszard Kornecki / materiały organizatora

Najczęściej czytane:

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.