Aktualności
Adam Porębski, "Kolby" na małą orkiestrę symfoniczną - PRAWYKONANIE
2016-12-13
Serdecznie zapraszamy na ostatnie w tym roku prawykonanie utworu z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W najbliższy piątek, 16 grudnia orkiestra symfoniczna ZPSM im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej pod batutą Andrzeja Kucybały wykona Kolby na małą orkiestrę symfoniczną Adama Porębskiego. Utwór został wyróżniony na XII Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego (2014) organizowanym corocznie przez PWM.
Adam Porębski ukończył z wyróżnieniem oraz Dyplomem Honorowym Primus Inter Pares studia magisterskie (2014) w klasie Krystiana Kiełba (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa), Zbigniewa Karneckiego i Sebastiana Ładyżyńskiego (muzyka teatralna i filmowa) w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Równolegle ukończył także studia magisterskie w zakresie gry na skrzypcach, kształcąc się pod kierunkiem Jarosława Pietrzaka i Małgorzaty Kogut-Ślandy.
Jego utwory były wykonywane m.in. w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Litwie, na takich festiwalach jak: „Musica Polonica Nova” i „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu, „Poznańska Wiosna Muzyczna” „Śląska Trybuna Kompozytorów” w Katowicach, „Janacek May” w Ostrawie, „Świętokrzyskie Dni Muzyki” w Kielcach, „Christopher’s Summer Festival” w Wilnie, były ponadto włączane do międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wykonawczych jako utwory obowiązkowe, zarejestrowane na płytach (m.in. przez wytwórnię DUX), a także publikowane drukiem (PWM, Wydawnictwo AM we Wrocławiu).
Serdecznie zapraszamy!
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.