Aktualności
Odszedł Janusz Wysocki
2017-01-28
Z głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość, że 27 stycznia 2017 roku zmarł Janusz Wysocki – wybitny grafik, malarz i rysownik, wieloletni pracownik i współpracownik Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Janusz Wysocki, urodzony 10 listopada 1937 roku we Lwowie, był związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym przez kilkadziesiąt lat – przez blisko dwie dekady jako naczelny grafik, a następnie przez wiele lat, aż do ostatnich miesięcy, jako grafik współpracujący.
Ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskując w roku 1963 dwa dyplomy: Pracowni Miedziorytu oraz Pracowni Plakatu.
Od 1975 do 1993 roku artysta był naczelnym grafikiem Wydawnictwa. Stworzył w tym czasie oryginalną linię graficzną publikacji PWM. Zaprojektował okładki do wielotomowych edycji, m.in. do Encyklopedii Muzycznej PWM, Dzieł Mieczysława Karłowicza, serii nutowej «Musica Viva», serii książkowych «Compendium Musicum», «Instrumenty od A do Z» i «Syntezy» oraz do setek pojedynczych publikacji nutowych, książkowych, śpiewników, podręczników.
Jego projekty cechowała dbałość o spójność treści i formy oraz powściągliwość i elegancja. Przez lata styl okładek Janusza Wysockiego był znakiem rozpoznawczym naszej Oficyny. Jego prace znalazły się w zbiorze Tysiąc polskich okładek (Warszawa 2011) prezentującym najciekawsze polskie okładki książkowe XX wieku.
Jednocześnie w latach 1976-1989 prowadził własną pracownię – autorską galerię grafiki w Kramach Dominikańskich w Krakowie. Zajmował się także malarstwem i rysunkiem. Prace artysty prezentowane były m.in. w krakowskiej galerii ZPAP Pryzmat w grudniu 2008 roku.
Ogromny dorobek Janusza Wysockiego stanowi ponadczasowy wkład w historię i dzisiejszy obraz naszej Oficyny. Jest zarazem trwałym elementem oraz wartością polskiej kultury.
Janusz Wysocki pozostanie na zawsze w naszej wdzięcznej pamięci.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się 2 lutego 2017 roku o godz. 10.20 na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.