Aktualności
Odszedł Janusz Wysocki
2017-01-28
Z głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość, że 27 stycznia 2017 roku zmarł Janusz Wysocki – wybitny grafik, malarz i rysownik, wieloletni pracownik i współpracownik Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Janusz Wysocki, urodzony 10 listopada 1937 roku we Lwowie, był związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym przez kilkadziesiąt lat – przez blisko dwie dekady jako naczelny grafik, a następnie przez wiele lat, aż do ostatnich miesięcy, jako grafik współpracujący.
Ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskując w roku 1963 dwa dyplomy: Pracowni Miedziorytu oraz Pracowni Plakatu.
Od 1975 do 1993 roku artysta był naczelnym grafikiem Wydawnictwa. Stworzył w tym czasie oryginalną linię graficzną publikacji PWM. Zaprojektował okładki do wielotomowych edycji, m.in. do Encyklopedii Muzycznej PWM, Dzieł Mieczysława Karłowicza, serii nutowej «Musica Viva», serii książkowych «Compendium Musicum», «Instrumenty od A do Z» i «Syntezy» oraz do setek pojedynczych publikacji nutowych, książkowych, śpiewników, podręczników.
Jego projekty cechowała dbałość o spójność treści i formy oraz powściągliwość i elegancja. Przez lata styl okładek Janusza Wysockiego był znakiem rozpoznawczym naszej Oficyny. Jego prace znalazły się w zbiorze Tysiąc polskich okładek (Warszawa 2011) prezentującym najciekawsze polskie okładki książkowe XX wieku.

Jednocześnie w latach 1976-1989 prowadził własną pracownię – autorską galerię grafiki w Kramach Dominikańskich w Krakowie. Zajmował się także malarstwem i rysunkiem. Prace artysty prezentowane były m.in. w krakowskiej galerii ZPAP Pryzmat w grudniu 2008 roku.
Ogromny dorobek Janusza Wysockiego stanowi ponadczasowy wkład w historię i dzisiejszy obraz naszej Oficyny. Jest zarazem trwałym elementem oraz wartością polskiej kultury.
Janusz Wysocki pozostanie na zawsze w naszej wdzięcznej pamięci.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się 2 lutego 2017 roku o godz. 10.20 na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.