Aktualności
Odszedł Janusz Wysocki
2017-01-28
Z głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość, że 27 stycznia 2017 roku zmarł Janusz Wysocki – wybitny grafik, malarz i rysownik, wieloletni pracownik i współpracownik Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Janusz Wysocki, urodzony 10 listopada 1937 roku we Lwowie, był związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym przez kilkadziesiąt lat – przez blisko dwie dekady jako naczelny grafik, a następnie przez wiele lat, aż do ostatnich miesięcy, jako grafik współpracujący.
Ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskując w roku 1963 dwa dyplomy: Pracowni Miedziorytu oraz Pracowni Plakatu.
Od 1975 do 1993 roku artysta był naczelnym grafikiem Wydawnictwa. Stworzył w tym czasie oryginalną linię graficzną publikacji PWM. Zaprojektował okładki do wielotomowych edycji, m.in. do Encyklopedii Muzycznej PWM, Dzieł Mieczysława Karłowicza, serii nutowej «Musica Viva», serii książkowych «Compendium Musicum», «Instrumenty od A do Z» i «Syntezy» oraz do setek pojedynczych publikacji nutowych, książkowych, śpiewników, podręczników.
Jego projekty cechowała dbałość o spójność treści i formy oraz powściągliwość i elegancja. Przez lata styl okładek Janusza Wysockiego był znakiem rozpoznawczym naszej Oficyny. Jego prace znalazły się w zbiorze Tysiąc polskich okładek (Warszawa 2011) prezentującym najciekawsze polskie okładki książkowe XX wieku.
Jednocześnie w latach 1976-1989 prowadził własną pracownię – autorską galerię grafiki w Kramach Dominikańskich w Krakowie. Zajmował się także malarstwem i rysunkiem. Prace artysty prezentowane były m.in. w krakowskiej galerii ZPAP Pryzmat w grudniu 2008 roku.
Ogromny dorobek Janusza Wysockiego stanowi ponadczasowy wkład w historię i dzisiejszy obraz naszej Oficyny. Jest zarazem trwałym elementem oraz wartością polskiej kultury.
Janusz Wysocki pozostanie na zawsze w naszej wdzięcznej pamięci.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się 2 lutego 2017 roku o godz. 10.20 na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.