Aktualności
Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-03-21
Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach jest prestiżowym wydarzeniem muzycznym włączonym do Światowej Federacji Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie które znalazło swoje miejsce pośród dwóch najważniejszych polskich konkursów wykonawczych - Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Inicjatorem i organizatorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Katowicach był wybitny dyrygent Karol Stryja, ostatni uczeń Grzegorza Fitelberga, wieloletni dyrektor Państwowej Filharmonii Śląskiej.
I Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga odbył się w dniach od 9 do 16 grudnia 1979 roku, w setną rocznicę urodzin jego patrona. Międzynarodowemu jury przewodniczył wybitny polski dyrygent i ówczesny dyrektor artystyczny Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji (obecna Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia) w Katowicach Stanisław Wisłocki.
Kolejne konkursy organizowano co cztery lata: II - 1983, III - 1987, IV - 1991, V - 1995, VI - 1999, VII - 2003, VIII - 2007, przebiegając w trzech lub w czterech etapach. Od roku 2007 odbywają się co pięć lat. Nieprzerwanie dyrygentom towarzyszy w nich wysoko oceniana Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, której postawa stanowi istotny element wpływający na ich rangę.
Organizatorzy szacują, że w X edycji konkursu spłynie 200-300 zgłoszeń, przy czym przesłane aplikacje zostaną poddane weryfikacji przez jury. Tradycyjnie do I etapu zostanie wyłonionych nie więcej niż 50 dyrygentów z całego świata, do II etapu - 12 uczestników, a do III etapu - nie więcej niż 6 finalistów.
Zgłoszenia przesyłać można do 31 maja. Koncert inaugurujący konkurs zaplanowano na dzień 17 listopada,
I etap w dniach 18-21 listopada,
II etap 22-23 listopada,
III etap (finał) 23-24 listopada.
Konkurs zwieńczy gala wręczenia nagród oraz koncert - 26 listopada w Katowicach i 27 listopada w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Prezydent RP, Pan Andrzej Duda.
Szczegóły na stronie Konkursu.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.