Aktualności
Kontynuacja Roku Nowowiejskiego
2017-02-20
W związku z przypadającą na rok 2017 - 140. rocznicą urodzin twórcy „Roty”, działania artystyczne, naukowe i popularyzatorskie zainicjowane w roku 2016, ustanowionym przez Sejm RP Rokiem Nowowiejskiego, będą kontynuowane.
Zbieg rocznic - 140. urodzin (7 lutego) i 70. śmierci (18 stycznia) - na przestrzeni tych dwóch lat są szczególną okazją do podjęcia szeregu działań związanych z promocją twórczości i życia Nowowiejskiego.
24 kwietnia 2016 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapoczątkowało przedsięwzięcie wydawnicze, obejmujące edycję źródłowo-krytyczną dzieł autora „Roty”. Powołany został Komitet Naukowo-Redakcyjny edycji Dzieł Feliksa Nowowiejskiego. W jego skład weszli wybitni znawcy twórczości kompozytora, muzykologowie oraz artyści wykonawcy: prof. dr hab. Elżbieta Karolak, prof. dr hab. Janusz Stanecki, dr hab. Piotr Sułkowski i dr hab., prof. UAM Marcin Gmys, który został redaktorem serii.
Zakres prac Komitetu obejmie zarówno analizę źródeł i redakcję naukową instrumentalnych dzieł solowych i kameralnych, pieśni i utworów chóralnych, wielkich form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, jak i wydanie opus Feliksa Nowowiejskiego drukiem. Planowane są także publikacje o charakterze naukowym i popularyzatorskim.
Pierwsze rezultaty działalności Komitetu planowane są na jesień 2017 roku (między innymi „Śmierć Ellenai”, „Legenda Bałtyku”, pieśni chóralne i solowe oraz monografię twórczości autorstwa Marcina Gmysa i specjalną książkę dla dzieci). Dotychczas drukiem ukazało się zaledwie kilkadziesiąt kompozycji, a spuścizna Nowowiejskiego liczy ponad 700 tytułów.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło specjalny program dotacyjny „Nowowiejski 2017”, którego celem jest uhonorowanie postaci Feliksa Nowowiejskiego jako kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga i organizatora życia muzycznego w Polsce, a także ukazanie – na przykładzie biografii kompozytora – złożonego procesu zmian politycznych, historycznych i kulturowych, jakim podlegała Polska na przełomie XIX i XX wieku.
8 lutego do sprzedaży trafiło nagranie „Quo vadis” Nowowiejskiego na CD (wyd. DUX) z udziałem wyśmienitych wykonawców: Aleksandrą Kurzak, Rafałem Siwkiem, Arturem Rucińskim, Górecki Chamber Choir i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego przy wsparciu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Instytutu Muzyki i Tańca. Album został nominowany do nagrody Fryderyk 2017 w dwóch kategoriach muzyki poważnej.
Na 2017 zaplanowano także edycję nowych nagrań utworów Nowowiejskiego, dokonanych m. in. przez Akademię Muzyczną im. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Towarzystwo im. Nowowiejskiego planuje utworzenie nowej strony poświęconej swemu patronowi.
Zaplanowano także wiele wspaniałych koncertów i spektakli - więcej informacji na stronie: www.nowowiejski2017.pl.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.