Aktualności
Kontynuacja Roku Nowowiejskiego
2017-02-20
W związku z przypadającą na rok 2017 - 140. rocznicą urodzin twórcy „Roty”, działania artystyczne, naukowe i popularyzatorskie zainicjowane w roku 2016, ustanowionym przez Sejm RP Rokiem Nowowiejskiego, będą kontynuowane.
Zbieg rocznic - 140. urodzin (7 lutego) i 70. śmierci (18 stycznia) - na przestrzeni tych dwóch lat są szczególną okazją do podjęcia szeregu działań związanych z promocją twórczości i życia Nowowiejskiego.
24 kwietnia 2016 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapoczątkowało przedsięwzięcie wydawnicze, obejmujące edycję źródłowo-krytyczną dzieł autora „Roty”. Powołany został Komitet Naukowo-Redakcyjny edycji Dzieł Feliksa Nowowiejskiego. W jego skład weszli wybitni znawcy twórczości kompozytora, muzykologowie oraz artyści wykonawcy: prof. dr hab. Elżbieta Karolak, prof. dr hab. Janusz Stanecki, dr hab. Piotr Sułkowski i dr hab., prof. UAM Marcin Gmys, który został redaktorem serii.
Zakres prac Komitetu obejmie zarówno analizę źródeł i redakcję naukową instrumentalnych dzieł solowych i kameralnych, pieśni i utworów chóralnych, wielkich form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, jak i wydanie opus Feliksa Nowowiejskiego drukiem. Planowane są także publikacje o charakterze naukowym i popularyzatorskim.
Pierwsze rezultaty działalności Komitetu planowane są na jesień 2017 roku (między innymi „Śmierć Ellenai”, „Legenda Bałtyku”, pieśni chóralne i solowe oraz monografię twórczości autorstwa Marcina Gmysa i specjalną książkę dla dzieci). Dotychczas drukiem ukazało się zaledwie kilkadziesiąt kompozycji, a spuścizna Nowowiejskiego liczy ponad 700 tytułów.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło specjalny program dotacyjny „Nowowiejski 2017”, którego celem jest uhonorowanie postaci Feliksa Nowowiejskiego jako kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga i organizatora życia muzycznego w Polsce, a także ukazanie – na przykładzie biografii kompozytora – złożonego procesu zmian politycznych, historycznych i kulturowych, jakim podlegała Polska na przełomie XIX i XX wieku.
8 lutego do sprzedaży trafiło nagranie „Quo vadis” Nowowiejskiego na CD (wyd. DUX) z udziałem wyśmienitych wykonawców: Aleksandrą Kurzak, Rafałem Siwkiem, Arturem Rucińskim, Górecki Chamber Choir i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego przy wsparciu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Instytutu Muzyki i Tańca. Album został nominowany do nagrody Fryderyk 2017 w dwóch kategoriach muzyki poważnej.
Na 2017 zaplanowano także edycję nowych nagrań utworów Nowowiejskiego, dokonanych m. in. przez Akademię Muzyczną im. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Towarzystwo im. Nowowiejskiego planuje utworzenie nowej strony poświęconej swemu patronowi.
Zaplanowano także wiele wspaniałych koncertów i spektakli - więcej informacji na stronie: www.nowowiejski2017.pl.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.