PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kontynuacja Roku Nowowiejskiego

2017-02-20

W związku z przypadającą na rok 2017 - 140. rocznicą urodzin twórcy „Roty”, działania artystyczne, naukowe i popularyzatorskie zainicjowane w roku 2016, ustanowionym przez Sejm RP Rokiem Nowowiejskiego, będą kontynuowane.

 

Zbieg rocznic - 140. urodzin (7 lutego) i 70. śmierci (18 stycznia) - na przestrzeni tych dwóch lat są szczególną okazją do podjęcia szeregu działań związanych z promocją twórczości i życia Nowowiejskiego.

24 kwietnia 2016 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapoczątkowało przedsięwzięcie wydawnicze, obejmujące edycję źródłowo-krytyczną dzieł autora „Roty”. Powołany został Komitet Naukowo-Redakcyjny edycji Dzieł Feliksa Nowowiejskiego. W jego skład weszli wybitni znawcy twórczości kompozytora, muzykologowie oraz artyści wykonawcy: prof. dr hab. Elżbieta Karolak, prof. dr hab. Janusz Stanecki, dr hab. Piotr Sułkowski i dr hab., prof. UAM Marcin Gmys, który został redaktorem serii.
Zakres prac Komitetu obejmie zarówno analizę źródeł i redakcję naukową instrumentalnych dzieł solowych i kameralnych, pieśni i utworów chóralnych, wielkich form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, jak i wydanie opus Feliksa Nowowiejskiego drukiem. Planowane są także publikacje o charakterze naukowym i popularyzatorskim.
Pierwsze rezultaty działalności Komitetu planowane są na jesień 2017 roku (między innymi „Śmierć Ellenai”, „Legenda Bałtyku”, pieśni chóralne i solowe oraz monografię twórczości autorstwa Marcina Gmysa i specjalną książkę dla dzieci). Dotychczas drukiem ukazało się zaledwie kilkadziesiąt kompozycji, a spuścizna Nowowiejskiego liczy ponad 700 tytułów.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło specjalny program dotacyjny „Nowowiejski 2017”, którego celem jest uhonorowanie postaci Feliksa Nowowiejskiego jako kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga i organizatora życia muzycznego w Polsce, a także ukazanie – na przykładzie biografii kompozytora – złożonego procesu zmian politycznych, historycznych i kulturowych, jakim podlegała Polska na przełomie XIX i XX wieku.

8 lutego do sprzedaży trafiło nagranie „Quo vadis” Nowowiejskiego na CD (wyd. DUX) z udziałem wyśmienitych wykonawców: Aleksandrą Kurzak, Rafałem Siwkiem, Arturem Rucińskim, Górecki Chamber Choir i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego przy wsparciu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Instytutu Muzyki i Tańca. Album został nominowany do nagrody Fryderyk 2017 w dwóch kategoriach muzyki poważnej.

Na 2017 zaplanowano także edycję nowych nagrań utworów Nowowiejskiego, dokonanych m. in. przez Akademię Muzyczną im. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Towarzystwo im. Nowowiejskiego planuje utworzenie nowej strony poświęconej swemu patronowi.

 

Zaplanowano także wiele wspaniałych koncertów i spektakli - więcej informacji na stronie: www.nowowiejski2017.pl.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.