Aktualności
29. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
2017-04-18
W najbliższą niedzielę, 23 kwietnia rusza kolejna, 29. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. „Na tegorocznym festiwalu chciałbym zwrócić szczególną uwagę na źródła inspiracji w kontekście zrozumienia i emocjonalnego przeżycia utworów muzycznych” mówi jego dyrektor artystyczny, Marcel Chyrzyński.
Gościem specjalnym będzie Kaija Saariaho. W trakcie festiwalu zabrzmi kilka jej kompozycji, w tym prawykonanie pierwszej części najnowszego utworu na skrzypce i wiolonczelę „Concordia”. Kaija Saariaho poprowadzi także warsztaty wraz z kursem mistrzowskim.
Tradycją festiwalu jest zestawienie twórczości rodzimej z twórczością kompozytorów wybranego kręgu kulturowego. Nazwisko tegorocznego gościa specjalnego wyznacza kierunki północne: oprócz twórczości Kaiji Saariaho podczas festiwalu będzie okazja do wysłuchania utworów kompozytorów z Estonii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Danii.
Z kompozytorów polskich w programie znalazły się utwory m. in. Wojciecha Ziemowita Zycha, Macieja Jabłońskiego, Marcela Chyrzyńskiego, Pawła Mykietyna, Sławomira Kaczorowskiego, Józefa Rychlika, Zbigniewa Bujarskiego, czy Marka Stachowskiego.
Tegoroczny festiwal obfitować będzie w prawykonania – organizatorzy zaplanowali ich aż 16. Usłyszymy także 10 utworów, które do tej pory w Polsce nie były wykonywane.
W ramach wydarzeń festiwalowych w Instytucie Muzykologii UJ odbędzie się sesja naukowa poświęcona muzyce nordyckiej i holenderskiej. Zaplanowano także wykład ilustrowany filmem Marka Piestraka „Test pilota Pirxa” z muzyką Arvo Pärta i Eugeniusza Rudnika, który ukazać ma źródła inspiracji kompozytorów tworzących muzykę do dzieł filmowych.
Więcej informacji oraz program festiwalu dostępny jest na stronie ZKP.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.