Aktualności
V Festiwal Muzyki Współczesnej im. W. Kilara
2017-05-11
W dniach 12-26 maja w Gorzowie Wielkopolskim rozbrzmiewać będzie muzyka współczesna. To pierwszy w regionie lubuskim festiwal, który kładzie nacisk na popularyzację twórczości kompozytorów XX i XXI wieku.
W ramach tego wydarzenia prezentowane są bardzo różnorodne zjawiska muzyczne – dzieła symfoniczne, kameralne, projekty wokalne, muzyka organowa oraz brzmienia będące fuzją symfoniki i nowych trendów. W ubiegłym roku Festiwal otrzymał certyfikat EFFE 2015/-2016 – Europa dla Festiwali, Festiwale dla Europy, przyznawany przez grono ekspertów zgromadzonych przy Komisji Europejskiej.
W programie festiwalu, znajdą się projekty adresowane do koneserów muzyki współczesnej, którzy będą mogli posłuchać dzieł kompozytorów polskich – Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Macieja Małeckiego i Henryka Warsa oraz amerykańskiego kompozytora muzyki symfonicznej – Johna Corgiliano. W programie znajdą się również wydarzenia skierowane do publiczności lubiącej połączenia klasycznych brzmień z nowoczesnością oraz fanów brzmień elektroakustycznych.
Jednym z nich będzie projekt z pogranicza muzyki kameralnej, orkiestrowej i jazzowej, z udziałem jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych – Atom String Quartet oraz Adama Sztaby – polskiego kompozytora, pianisty, aranżera, dyrygenta oraz producenta muzycznego. Stałym punktem festiwalowego programu są także recitale organowe w gorzowskiej Katedrze, propagujące muzykę organową XX i XXI wieku – podczas tegorocznej edycji wystąpi Jan Bokszczanin.
Ponadto w ramach festiwalu zrealizowane zostaną dwa wydarzenia, adresowane przede wszystkim do młodzieży – projekt muzyczny z cyklu „Zaplątani w dźwięki” przygotowany i stworzony pod kierunkiem młodego polskiego kompozytora i DJ¬a Piotra Bukowskiego (aka Matt Bukovski) przez ok. 20-¬osobową grupę młodych uczestników (wiek: 13-¬16 lat), zaprezentowany w ramach cyklu koncertów familijnych oraz koncert gorzowskiego artysty, kompozytora, wokalisty i autora tekstów Błażeja Króla – jednej z najciekawszych postaci polskiej sceny alternatywnej ostatnich lat.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.