Aktualności
V Festiwal Muzyki Współczesnej im. W. Kilara
2017-05-11
W dniach 12-26 maja w Gorzowie Wielkopolskim rozbrzmiewać będzie muzyka współczesna. To pierwszy w regionie lubuskim festiwal, który kładzie nacisk na popularyzację twórczości kompozytorów XX i XXI wieku.
W ramach tego wydarzenia prezentowane są bardzo różnorodne zjawiska muzyczne – dzieła symfoniczne, kameralne, projekty wokalne, muzyka organowa oraz brzmienia będące fuzją symfoniki i nowych trendów. W ubiegłym roku Festiwal otrzymał certyfikat EFFE 2015/-2016 – Europa dla Festiwali, Festiwale dla Europy, przyznawany przez grono ekspertów zgromadzonych przy Komisji Europejskiej.
W programie festiwalu, znajdą się projekty adresowane do koneserów muzyki współczesnej, którzy będą mogli posłuchać dzieł kompozytorów polskich – Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Macieja Małeckiego i Henryka Warsa oraz amerykańskiego kompozytora muzyki symfonicznej – Johna Corgiliano. W programie znajdą się również wydarzenia skierowane do publiczności lubiącej połączenia klasycznych brzmień z nowoczesnością oraz fanów brzmień elektroakustycznych.
Jednym z nich będzie projekt z pogranicza muzyki kameralnej, orkiestrowej i jazzowej, z udziałem jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych – Atom String Quartet oraz Adama Sztaby – polskiego kompozytora, pianisty, aranżera, dyrygenta oraz producenta muzycznego. Stałym punktem festiwalowego programu są także recitale organowe w gorzowskiej Katedrze, propagujące muzykę organową XX i XXI wieku – podczas tegorocznej edycji wystąpi Jan Bokszczanin.
Ponadto w ramach festiwalu zrealizowane zostaną dwa wydarzenia, adresowane przede wszystkim do młodzieży – projekt muzyczny z cyklu „Zaplątani w dźwięki” przygotowany i stworzony pod kierunkiem młodego polskiego kompozytora i DJ¬a Piotra Bukowskiego (aka Matt Bukovski) przez ok. 20-¬osobową grupę młodych uczestników (wiek: 13-¬16 lat), zaprezentowany w ramach cyklu koncertów familijnych oraz koncert gorzowskiego artysty, kompozytora, wokalisty i autora tekstów Błażeja Króla – jednej z najciekawszych postaci polskiej sceny alternatywnej ostatnich lat.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.