Aktualności
Wielkie święto chórów uniwersyteckich w Poznaniu
2017-05-17
W dniach 17-20 maja w Poznaniu odbędzie się finał XIII Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich "Universitas Cantat". Jak co roku wydarzenie gromadzi kilkadziesiąt zespołów polskich i zagranicznych, którzy goszczą z koncertami w różnych miastach Wielkopolski.
Universitas Cantat to festiwal dedykowany chórom i zespołom społeczności akademickich. Odbywa się on w Poznaniu od 1998 roku, początkowo w trybie corocznym, a od 2003 roku – co dwa lata. Tegoroczna edycja festiwalu rozpoczęła się 23 kwietnia koncertami w Poznaniu, a wielki finał z udziałem zespołów z USA, Ukrainy, Serbii, Rosji, Węgier, Białorusi, Macedonii, Polski oraz orkiestry z Turcji odbędzie się w dniach 17-20 maja.
Ideą festiwalu, oprócz upowszechniania sztuki zespołowego śpiewania, jest również propagowanie twórczości współczesnych kompozytorów, dlatego też chóry wykonują kompozycje najnowsze, często właśnie im dedykowane. W tym roku na koncercie finałowym 20 maja w Auli UAM w Poznaniu zabrzmi prawykonanie utworu Miłosza Bembinowa "Amor et Psyche" na chór, big-band i orkiestrę smyczkową w wykonaniu chórów i zespołów uczestniczących w festiwalu. Polskie i zagraniczne chóry będzie można podziwiać również w takich miastach jak Września, Wągrowiec, Owińska, Przeźmierowo, Kalisz, Grodzisk Wielkopolski, Murowana Goślina.
Organizatorem festiwalu jest Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy. Szczegóły na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.