Aktualności
„Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne” nagrodzony w konkursie ACADEMIA 2017
2017-05-19
Dzieło prof. Mieczysława Tomaszewskiego znalazło się wśród laureatów konkursu dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej ACADEMIA 2017. Jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. inż. Romana Barlika przyznało książce wyróżnienie specjalne.
Konkurs odbył się w ramach 11. edycji Targów Książki Akademickiej i Naukowej ACADEMIA.
W tym roku na Konkurs wpłynęło bardzo wiele dzieł zasługujących na nagrodę. Jury stanęło przed trudnym zadaniem i dokonało wyboru, w naszej ocenie, najlepszego z możliwych. Wybór ten padł na Wydawnictwa, które do perfekcji opanowały sztukę edytorską, zharmonizowaną w sposób niemalże dokonały z tematyką książek. Jury, w miarę swoich kompetencji, brało także pod uwagę merytoryczny poziom treści książek, doceniając tą drogą również autorów, jako współtwórców sukcesu – tak podsumował tegoroczną edycję prof. Roman Barlik, przewodniczący jury ACADEMIA 2017.
Tom "Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne" to najnowsze dzieło Mieczysława Tomaszewskiego, które dopełnia treści i wątki wydanej w 2005 roku monografii "Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans". Zebrane w tomie teksty, powstałe na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci, omawiają szeroki zakres problematyki chopinowskiej, budując niezwykle cenne kompendium wiedzy i refleksji o inspiracjach, ideach, stylu i recepcji twórczości kompozytora. Publikacja zawiera ponad 30 wnikliwych artykułów i studiów, które doskonale nadają się do ciągłej lektury, jak i pojedynczego studiowania.

Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.