Aktualności
Festiwal Muzyki Polskiej 2017
2017-06-13
Niespełna miesiąc dzieli nas od 13. edycji Festiwalu Muzyki Polskiej, który w tym roku odbywać się będzie w terminie 7-16 lipca. Organizatorzy – Stowarzyszenie Muzyki Polskiej – zaplanowali 11 koncertów.
Program tegorocznego Festiwalu jest bardzo obszerny. Znalazły się w nim utwory szeregu kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Utwory Andrzeja Krzanowskiego, Aleksandra Lasonia, Eugeniusza Knapika, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego zostaną wykonane 8 lipca przez orkiestrę AUKSO pod batutą Marka Mosia z Michałem Prószyńskim w partii solowej.
Szczególnie gorąco polecamy koncert monograficzny z utworami Pawła Mykietyna. 13 lipca zabrzmią „3 for 13”, „Koncert podwójny na dwa flety” oraz „II Symfonia”. Koncert wykona Sinfonia Varsovia prowadzona przez Bassema Akiki. Solistami będą Łukasz Długosz oraz Agata Kielar-Długosz.
Następnego dnia, 14 lipca koncert ‘klasyczny’ z „Symfonią e-moll Odrodzenie, op.7” Mieczysława Karłowicza oraz „I Koncertem skrzypcowym fis-moll op. 14” Henryka Wieniawskiego. Koncert wykona kolejny świetny zespół: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Jakuba Kleckera. Solo: Linus Roth.
Wojciech Kilar, Andrzej Panufnik, Michał Spisak – utwory tych kompozytorów wypełnią program koncertu, który odbędzie się 15 lipca. Solistą będzie Piotr Pławner, Kalle Kuusava poprowadzi orkiestrę Sinfonietta Cracovia.
Po szczegółowy program festiwalu zapraszamy na stronę www.fmp.org.pl.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.