Aktualności
Per musicam ad astra
2017-06-16
W dniach 24-29 czerwca w Toruniu, Chełmży, Inowrocławiu i Lubiczu odbędzie się V Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Chóralny im. M. Kopernika „Per musicam ad astra”.
Wydarzenie organizowane jest przez toruńskie Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Chóralnej „Astrolabium” oraz niemiecką agencję Meeting Music i Stowarzyszenie „Tumska 14”. Podczas tegorocznej edycji usłyszymy występy zespołów z Węgier, Norwegii, Portugalii, Finlandii, Czech, Łotwy, Hongkongu oraz różnych regionów Polski. W programie znajdą się także utwory polskich kompozytorów - m.in. Feliksa Nowowiejskiego i Józefa Świdra.
Konkursowym zmaganiom będą towarzyszyć także koncerty specjalne. Pierwszy z nich to „Tango Project”, który odbędzie się 24 czerwca w Bazylice Konkatedralnej w Chełmży i 25 czerwca w Dworze Artusa w Toruniu. W programie znajdą się kompozycje cenionego na świecie argentyńskiego kompozytora Martina Palmeriego: Tango Gloria i Tango Credo. Oba utwory w Polsce zabrzmią po raz pierwszy. Koncert w Chełmży zorganizowano dla uczczenia ustanowienia św. Jana Pawła II Patronem Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Drugą propozycją jest Koncert Specjalny „Dźwięki Północy” zaproszonego na festiwal Chóru Kameralnego „441 Hz” z Gdańska, który pod dyrekcją Anny Wilczewskiej zaprezentuje kompozycje twórców z Norwegii, Finlandii i Szwecji.
Na koncerty festiwalowe wstęp jest wolny, jedynie na koncert „Tango Project” w Toruniu niezbędne jest zaproszenie, które będzie można wygrać od 15 czerwca na profilu Festiwalu: Facebook.com/PerMusicamAdAstra. Szczegółowe informacje o przebiegu V Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Chóralnego PER MUSICAM AD ASTRA znajdują się na stronie www.pmaa.pl oraz na portalu społecznościowym Facebook.com/PerMusicamAdAstra.
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia, Burmistrza Miasta Chełmży oraz Narodowego Centrum Kultury. Jest współfinansowane z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz budżetu Miasta Toruń i budżetu Gminy Miasta Chełmży. Sponsorem Głównym Festiwalu jest Krajowa Spółka Cukrowa S.A.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.