Aktualności
Finał Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego
2017-07-07
Z przyjemnością informujemy, że IV edycja Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego została rozstrzygnięta. Gala finałowa, podczas której wykonane zostaną utwory laureatów, odbędzie się 2 sierpnia w Sopocie.
Na konkurs wpłynęło 13 partytur i wszystkie spełniały wymagania określone w Regulaminie. Obrady Jury w składzie:
- prof. Krzysztof Meyer – przewodniczący,
- Jerzy Kornowicz
- prof. Stanisław Moryto
odbyły się 1 lipca w siedzibie Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.
Po wnikliwym zapoznaniu się z nadesłanymi kompozycjami, Jury jednogłośnie postanowiło:
• Nie przyznawać I Nagrody.
• Przyznać dwie II Nagrody w wysokości 8,5 tys. PLN (brutto):
Pani Martynie Koseckiej z Gdyni za kompozycję pt. Orsi, godło: gAttYu3421
Panu Piotrowi Peszat z Krakowa za kompozycję pt. Equilibrum, godło: Balthus90.
• Przyznać III Nagrodę w wysokości 5,5 tys. PLN (brutto) Panu Kamilowi Cieślikowi z Gdańska za kompozycję pt. Live, godło: GreenEnergy33.
• Przyznać dwa wyróżnienia honorowe:
Pani Alinie Kubik za kompozycję pt. Divertimento, godło: IBELLISUONI1
Panu Jackowi Sienkiewiczowi za kompozycję pt. Concerto for String Orchestra and Clarinet, godło: 80085.
Serdecznie gratulujemy!
Konkurs jest wydarzeniem towarzyszącym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic. Nagrodzone kompozycje usłyszymy podczas Gali Finałowej konkursu już 2 sierpnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.
Szczegóły na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.