Aktualności
Warszawska Jesień 2017
2017-08-31
Dziesięć dni, prawie czterdzieści koncertów, siedemdziesięciu kompozytorów i kilkuset wykonawców: solistów, zespołów i orkiestr. 15 września w Warszawie rozpocznie się najważniejsze w Polsce święto muzyki współczesnej: 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
Podczas jubileuszu usłyszymy dzieła Tadeusza Wieleckiego – kontrabasisty, kompozytora i wieloletniego dyrektora festiwalu, Wojciecha Kilara – twórcy ścieżek dźwiękowych do ponad 130 filmów, Krzysztofa Pendereckiego – zdobywcy ponad 50 nagród, w tym 4 Grammy, Michela van der Aa – autora opery 3D, Isang Yuna – łączącego awangardę z tradycyjną koreańską muzyką. Słuchacze będą mieli okazję posłuchać również Gérarda Griseya, którego muzyka powróci na scenę „Warszawskiej Jesieni” w postaci 60-minutowego Le Noir de l'Etoile w wykonaniu Les Percussions de Strasbourg.
W tym roku zabierzemy słuchaczy w podróż zarówno do przeszłości, jak i do przyszłości muzyki i dźwięku. Wszędzie tam gdzie widoczne są znaki awangardy – mówi Jerzy Kornowicz, dyrektor festiwalu. Temat przewodni 60. edycji to TRANS / AWANGARDY. Jubileusz to wyjątkowa okazja do rozważań, co było kiedyś awangardą, i co może stać się nią i teraz, a także: jak, w czym i gdzie szukać awangardy dziś. Odpowiedzi na te pytania uczestnicy poszukiwać będą wspólnie z teoretykami muzyki i artystami podczas paneli dyskusyjnych. Odbędą się również spotkania ze światowej sławy kompozytorami – Mauro Lanzą, Tansy Davies, Johannesem Kreidlerem, Pierre’m Jodlowskim, Tadeuszem Wieleckim i Wenchen Quin. Trans, transgresja, wielowymiarowość i przekraczanie własnych granic, na tym skupi się 60. edycja festiwalu „Warszawska Jesień”.
Więcej informacji na stronie www.warszawska-jesien.art.pl.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.