Aktualności
Warszawska Jesień 2017
2017-08-31
Dziesięć dni, prawie czterdzieści koncertów, siedemdziesięciu kompozytorów i kilkuset wykonawców: solistów, zespołów i orkiestr. 15 września w Warszawie rozpocznie się najważniejsze w Polsce święto muzyki współczesnej: 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
Podczas jubileuszu usłyszymy dzieła Tadeusza Wieleckiego – kontrabasisty, kompozytora i wieloletniego dyrektora festiwalu, Wojciecha Kilara – twórcy ścieżek dźwiękowych do ponad 130 filmów, Krzysztofa Pendereckiego – zdobywcy ponad 50 nagród, w tym 4 Grammy, Michela van der Aa – autora opery 3D, Isang Yuna – łączącego awangardę z tradycyjną koreańską muzyką. Słuchacze będą mieli okazję posłuchać również Gérarda Griseya, którego muzyka powróci na scenę „Warszawskiej Jesieni” w postaci 60-minutowego Le Noir de l'Etoile w wykonaniu Les Percussions de Strasbourg.
W tym roku zabierzemy słuchaczy w podróż zarówno do przeszłości, jak i do przyszłości muzyki i dźwięku. Wszędzie tam gdzie widoczne są znaki awangardy – mówi Jerzy Kornowicz, dyrektor festiwalu. Temat przewodni 60. edycji to TRANS / AWANGARDY. Jubileusz to wyjątkowa okazja do rozważań, co było kiedyś awangardą, i co może stać się nią i teraz, a także: jak, w czym i gdzie szukać awangardy dziś. Odpowiedzi na te pytania uczestnicy poszukiwać będą wspólnie z teoretykami muzyki i artystami podczas paneli dyskusyjnych. Odbędą się również spotkania ze światowej sławy kompozytorami – Mauro Lanzą, Tansy Davies, Johannesem Kreidlerem, Pierre’m Jodlowskim, Tadeuszem Wieleckim i Wenchen Quin. Trans, transgresja, wielowymiarowość i przekraczanie własnych granic, na tym skupi się 60. edycja festiwalu „Warszawska Jesień”.
Więcej informacji na stronie www.warszawska-jesien.art.pl.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.