Aktualności
„super [P|PE(s)]” Andrzeja Kwiecińskiego - prawykonanie
2017-09-14
20 września, w ramach 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, zostanie wykonany nowy utwór Andrzeja Kwiecińskiego: „super [P|PE(s)]”.
Oto co kompozytor zdradził przed koncertem:
„Kiedyś jeden z muzyków powiedział mi, że wykonując mój utwór, czuł się, jakby grał w grę zręcznościową na konsoli: ciągle nowe, ale ciągle nieregularnie powtarzające się gesty, chwyty, szybkie zmiany nacisku i dynamiki, nowe metrum co takt... Przypomniało mi to oryginalną grę Super Mario Bros., której połamana rytmika i uproszczona melodyka stały się inspiracją do całej rodziny utworów; traktuję je także jako chwilę oddechu i zabawy pomiędzy większymi formami. W krajobrazie Super Mario Bros. bardzo ważnym elementem są rury, poprzez które porusza się główny bohater - hydraulik. W super [P|PE(s)] postanowiłem wprowadzić do zespołu pipes, czyli rury, w formie bum-bum rurek. Są one dalekimi echami klasycznych instrumentów dętych, a ich konkretne stroje ułatwiają integrację; jednocześnie flety grają bez główek, a klarnety bez ustników. W ostatnim czasie oprócz reinterpretacji barokowych interesuje mnie szczególnie zjawisko nazywane przeze mnie harmonią fantomową (phantom harmony) - za medycznym terminem opisującym doznania po amputacji w nieistniejącej już kończynie, takie jak ból, drganie czy nawet wrażenie dotykania przedmiotów. Zadęcie w instrumenty dęte drewniane czy bum-bum rurki, podobnie jak flażolety na fortepianie czy smyczkach kreują wrażenie określonych wysokości dźwięku i związane z nimi harmonie, lecz nigdy nie jest to prosta aluzja czy nawet dekonstrukcja dur-moll, ale tylko jej dalekie echo. [P|PE(s)] traktuję jako oznaczenie rodziny spokrewnionych ludycznych utworów, których protoplastą jest kwartet smyczkowy [P|PE(s)] napisany dla wspaniałego Lutosławski Quartet. Po nim nastąpił minikoncert czy koncert kieszonkowy na skrzypce i mały zespół super [P|PE(s)] DEMO, napisany na zamówienie Radio France, z którego wyrósł bezpośrednio utwór super [P|PE(s)]. Szereg rytmicznych i lekkich preludiów stanowi kolejne poziomy tej samej gry, w której wciąż powtarzają się (choć nigdy dosłownie!) pewne zręcznościowe figury, prowadząc do części zasadniczej, która je komentuje i kontekstuje. Czy to master level osiągany po przejściu całego świata lub wpisaniu specjalnego kodu, czy przejście za kulisy gry - odpowiedzi na te pytania pozostawiam słuchaczom.
super [P|PE(s)] został napisany na zamówienie Orkiestry Muzyki Nowej, a dedykowany jest mojemu drogiemu przyjacielowi Ashotowi.”
Szczegóły dostępne są na stronie festiwalu.
fot. Jędrzej Sokołowski
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.