Aktualności
„super [P|PE(s)]” Andrzeja Kwiecińskiego - prawykonanie
2017-09-14
20 września, w ramach 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, zostanie wykonany nowy utwór Andrzeja Kwiecińskiego: „super [P|PE(s)]”.
Oto co kompozytor zdradził przed koncertem:
„Kiedyś jeden z muzyków powiedział mi, że wykonując mój utwór, czuł się, jakby grał w grę zręcznościową na konsoli: ciągle nowe, ale ciągle nieregularnie powtarzające się gesty, chwyty, szybkie zmiany nacisku i dynamiki, nowe metrum co takt... Przypomniało mi to oryginalną grę Super Mario Bros., której połamana rytmika i uproszczona melodyka stały się inspiracją do całej rodziny utworów; traktuję je także jako chwilę oddechu i zabawy pomiędzy większymi formami. W krajobrazie Super Mario Bros. bardzo ważnym elementem są rury, poprzez które porusza się główny bohater - hydraulik. W super [P|PE(s)] postanowiłem wprowadzić do zespołu pipes, czyli rury, w formie bum-bum rurek. Są one dalekimi echami klasycznych instrumentów dętych, a ich konkretne stroje ułatwiają integrację; jednocześnie flety grają bez główek, a klarnety bez ustników. W ostatnim czasie oprócz reinterpretacji barokowych interesuje mnie szczególnie zjawisko nazywane przeze mnie harmonią fantomową (phantom harmony) - za medycznym terminem opisującym doznania po amputacji w nieistniejącej już kończynie, takie jak ból, drganie czy nawet wrażenie dotykania przedmiotów. Zadęcie w instrumenty dęte drewniane czy bum-bum rurki, podobnie jak flażolety na fortepianie czy smyczkach kreują wrażenie określonych wysokości dźwięku i związane z nimi harmonie, lecz nigdy nie jest to prosta aluzja czy nawet dekonstrukcja dur-moll, ale tylko jej dalekie echo. [P|PE(s)] traktuję jako oznaczenie rodziny spokrewnionych ludycznych utworów, których protoplastą jest kwartet smyczkowy [P|PE(s)] napisany dla wspaniałego Lutosławski Quartet. Po nim nastąpił minikoncert czy koncert kieszonkowy na skrzypce i mały zespół super [P|PE(s)] DEMO, napisany na zamówienie Radio France, z którego wyrósł bezpośrednio utwór super [P|PE(s)]. Szereg rytmicznych i lekkich preludiów stanowi kolejne poziomy tej samej gry, w której wciąż powtarzają się (choć nigdy dosłownie!) pewne zręcznościowe figury, prowadząc do części zasadniczej, która je komentuje i kontekstuje. Czy to master level osiągany po przejściu całego świata lub wpisaniu specjalnego kodu, czy przejście za kulisy gry - odpowiedzi na te pytania pozostawiam słuchaczom.
super [P|PE(s)] został napisany na zamówienie Orkiestry Muzyki Nowej, a dedykowany jest mojemu drogiemu przyjacielowi Ashotowi.”
Szczegóły dostępne są na stronie festiwalu.
fot. Jędrzej Sokołowski
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.