Aktualności
Muzyczne przygody Matyldy - ZOBACZ!
2017-09-15
„Muzyczne przygody Matyldy” to krótkometrażowy film animowany z bohaterami okładek Serii Pedagogicznej PWM stworzonych przez Joannę Rusinek. Matylda, uczennica klasy skrzypiec, nie potrafi opanować zadanego ćwiczenia. Z pomocą przychodzi Świerszcz, który zaprasza ją do magicznego Świata Muzyki, gdzie dziewczynka uczy się gry od muzykujących zwierzaków.
Misie grające na skrzypcach i kontrabasie, Lis, Kot i Niedźwiedź w klarnetowym trio, Szalone Myszki, Śpiewające Ptaszki - postaci z okładek nutowych Serii Pedagogicznej PWM udowadniają, że gra na instrumencie może okazać się fascynującą przygodą dla dzieci, rodziców i nauczycieli!
Seria Pedagogiczna PWM nieustannie cieszy się popularnością i wciąż jest poszerzana o nowe publikacje, a od 2015 roku ukazuje się w nowej szacie graficznej. Barwne okładki autorstwa Joanny Rusinek zaopatrzone są w specjalne piktogramy – każdemu instrumentowi lub grupie instrumentów odpowiada inny znak. W filmie wystąpiły piktogramy: Świerszcz (publikacje na skrzypce), Kot (publikacje na fortepian), Słoń (publikacje na instrumenty dęte) oraz Hipopotam (publikacje na kontrabas).
Więcej o piktogramach Serii Pedagogicznej TUTAJ.
W filmie wykorzystano fragmenty utworów ze zbioru „Skrzypiące nutki” Doroty Obijalskiej i Marcina Wawruka:„Ajajaj!!! Nie lubię zastrzyków”, „Rozkoszne kokoszki”, „Tuptuś w podskokach” oraz okładki publikacji:
1. Ewa Iwan, Ładnie gram na skrzypcach
2. Wanda Doleżal, Śpiewające skrzypce – popularne utwory na skrzypce i fortepian
3. Dorota Obijalska, Marcin Wawruk, Skrzypiące nutki na skrzypce i fortepian
4. Aleksander Pogorilec, Suita g-moll w starodawnym stylu na czworo skrzypiec lub kwartet smyczkowy
5. Adam Brzozowski, Zagrajmy razem! na 3 klarnety
6. Janina Garścia, Zabawne opowiadania na flety proste
7. Ryszard Kusek, Etiudowe oczko, Opowieści na kontrabas solo
8. Janina Garścia, Łamigłówki na fortepian, op. 23
Koncepcja i scenariusz/ idea and screenplay: Angelika Barnowska, Łukasz Jarocki, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Justyna Pieszczek-Zadańska
Animacja i produkcja/ animation and production: Joanna Wójcik
Projekt okładek/ cover project: Joanna Rusinek
Wykonawcy/performers: Wiktoria Borkowska (skrzypce/violin), Beata Ludwicka (fortepiano/piano),Joanna Dąbek (flet prosty/recorder), Mateusz Kluza (kontrabas/double bass), Łukasz Jarocki (skrzypce/violin), Joanna Sołtysiak (klarnet/clarinet).
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.