Aktualności
Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku
2017-09-14
W roku 2017 Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego obchodzi 40-lecie swojej działalności. Ostatnim akcentem trwających od marca obchodów jubileuszu jest Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku", która odbędzie się w Zakopanem w dniach 1-4 października 2017 roku.
W ostatnich dekadach obserwuje się znaczący wzrost zainteresowania muzyką polskiego kompozytora poza granicami Polski (m.in. kolejne wystawienia opery "Król Roger", wykonania w najważniejszych salach koncertowych świata, płyty z udziałem artystów światowej sławy, etc.), dlatego do udziału w konferencji organizatorzy zaprosili znawców muzyki Karola Szymanowskiego z całego świata. Obrady będą miały wymiar interdyscyplinarny - obok muzykologów, o wpływie kompozytora na inne dziedziny sztuki mówić będą m.in. literaturoznawcy i teatrolodzy, a także artyści-wykonawcy, interpretatorzy muzyki naszego patrona. Udział potwierdziło 29 referentów z Polski i z zagranicy (USA, Kanada, Wielka Brytania, Australia, Dania, Ukraina).
Konferencja odbędzie się w dniach 2–4 października w Sali Konferencyjnej Hotelu Stamary. Hotel ten historycznie związany jest z postacią Karola Szymanowskiego. W 1905 roku, niedługo po otwarciu Hotelu, miał tu miejsce koncert, podczas którego kilka Preludiów fortepianowych 23-letniego wówczas kompozytora wykonał Apolinary Szeluto. Podczas swojego pierwszego powojennego pobytu w Zakopanem w sierpniu 1922 roku, Szymanowski mieszkał w Hotelu Stamary kilka dni, zanim nie przeniósł się do willi „Limba”.
Wstęp na obrady Konferencji i wydarzenia towarzyszące jest wolny.
Partnerem Międzynarodowej Konferencji Naukowej "Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku" jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
-
POBIERZ: program konferencji
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.