Aktualności
„72 Engel. in Splendore Lucis” Lery Auerbach – polska premiera
2017-11-14
Powstały zaledwie rok temu utwór Lery Auerbach „72 Engel. in Splendore Lucis” na chór i kwartet saksofonowy będzie miał swoją polską premierę 26 listopada. Zespół Cracow Singers pod kierownictwem Karola Kusza wykona go z towarzyszeniem Raschèr Saxophone Quartet – zespołu, który prawykonywał utwór rok temu w Amsterdamie. Koncert odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej.
„Anioły” zostały zamówione i dedykowane sześciu zespołom europejskim: Nederlands Kamerkoor, Radiokören Stockholm, Chorverband Steiermark – Vocalforum Graz, Collegium musicale Tallinn, Zürcher Sing-Akademie i Collegium Vocale zu Franziskanern Luzern oraz Cracow Singers.
„72 Engel” to utwór na chór mieszany i kwartet saksofonowy. Na całość składają się 72 krótkie preludia muzyczne inspirowane 72 starotestamentowymi imionami aniołów. Różnorodność energii i znaczeń każdego z imion wyrażona zostaje różnorodnymi technikami kompozytorskimi, począwszy od archaicznych współbrzmień instrumentów oraz chóru po współczesne środki wyrazu. Kompozycja wykonywana jest bez przerw między częściami i tworzy jedną długą, intensywną modlitwę pełną pasji i nadziei zakończoną epilogiem – medytacyjnym postludium „Amen”. Uniwersalne dzieło eksponuje topos Anioła, który obecny jest w największych religiach świata, sama zaś postać Anioła towarzyszy całej historii ludzkości.
Lera Auerbach to amerykańska kompozytorka i pianistka rosyjskiego pochodzenia. Jest jedną z najbardziej popularnych i ekscytujących artystek dzisiejszych czasów. Jej śmiałe, pomysłowe i sugestywne kompozycje spotykają się z przychylną krytyką oraz niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Jej twórczość obejmuje ponad 90 dzieł operowych, baletu, muzyki symfonicznej i kameralnej. Oprócz komponowania pisze wiersze, libretta i tworzy instalacje multimedialne.
Więcej informacji o koncercie podaje Filharmonia Krakowska.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.