Aktualności
Dzieło życia Bartłomieja Pękiela ujrzy światło dzienne
2017-11-14
Już w najbliższą niedzielę w krakowskim kościele św. Katarzyny odbędzie się wyjątkowy koncert – premiera pierwszego nagrania dzieł wszystkich Bartłomieja Pękiela. Kompletnego opracowania twórczości kompozytora podjęła się znakomita grupa wokalna OCTAVA ensemble.
Genialny twórca, nadworny kompozytor Władysława IV Wazy, uznawany dziś za jednego z najważniejszych kompozytorów XVII-wiecznej Europy. Bartłomiej Pękiel, bo o nim mowa działał w latach świetności Królewskiej Katedry na Wawelu i przez wiele lat kierował dwoma najbardziej prestiżowymi zespołami muzycznymi – kapelą królewską oraz wawelską kapelą katedralną. Co do wysokiego poziomu wykonywanej tam muzyki nie mamy już żadnych wątpliwości – o najwyższy poziom artystyczny muzycznej oprawy liturgii zabiegali sami możnowładcy, wielkie zasługi na tym polu należały do królowej Bony, a w zespołach ówczesnej polski znajdowali się najlepsi muzycy z Polski, Włoch i innych państw. Geniusz Bartłomieja Pękiela był doceniany już przez mu współczesnych – w 1643 roku inny polski kompozytor, Adam Jarzębski pisał: „Pękiel, zacny organista, dobry z nimże komponista”.
Pękiel pozostawił po sobie obszerny i różnorodny zbiór kompozycji – stosował w nich rozwiązania, które wykorzystywali późniejsi kompozytorzy europejscy. To muzyka na światowym poziomie, którą warto znać, a która nigdy wcześniej nie była prezentowana w komplecie. Tym bardziej więc cieszy fakt, że OCTAVA ensemble podjęła się zaprezentowania światu całej spuścizny kompozytora. Wyjątkowości tego wydawnictwa podkreśla fakt, że niektóre z kompozycji zostały nagrane w miejscu ich powstania – Królewskiej Katedrze na Wawelu.
Wydarzenie jest objęte patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
19 listopada 2017
godz: 19:30
Kraków. Kościół św. Katarzyny (ul. Augustiańska 7)
w programie m.in:
Missa Concertata la Lombardesca
Dulcis Amor Iesu
Dum Complerentur
Assumpta est Maria
Ave Maria
Magnum Nomen Domini
Audite mortales
wykonawcy:
OCTAVA ensemble
Zygmunt Magiera - dyrygent
#weźniepękiel
Pre-concert talk.
Wstęp do wysłuchania koncertu o godz 19:00.
Słuchaj świadomie. Patrz szerzej.
Podczas prelekcji dowiesz się więcej na temat wykonywanych utworów, genezy i kontekstu ich powstania.
Podczas koncertu będzie możliwość nabycia premierowego wydawnictwa Bartłomiej Pękiel - OPERA OMNIA po promocyjnej cenie.
WSTĘP WOLNY
więcej na: http://www.pekiel.pl/
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.