Aktualności
X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-14
50 młodych dyrygentów z całego świata, 100 muzyków orkiestry symfonicznej, 24 dzieła europejskich kompozytorów, 7 dni artystycznych zmagań, 5 wybitnych polskich solistów, 11 mistrzów w międzynarodowym jury i 4 uroczyste koncerty – tak w liczbach prezentuje się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który trwać będzie w Katowicach od 17 do 26 listopada.
Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzycznych. Należy do ekskluzywnego grona Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych, obok Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i zaliczany jest do najważniejszych konkursów dyrygenckich na świecie m.in. ze względu na bardzo dużą liczbę uczestników dopuszczanych do rywalizacji.
Tegoroczna, jubileuszowa edycja konkursu rozpocznie się 17 listopada koncertem inauguracyjnym z utworami Eugeniusza Knapika i Henryka Mikołaja Góreckiego. Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi maestro Mirosław Jacek Błaszczyk.
W dniach 18-24 listopada trwać będą 3-etapowe przesłuchania konkursowe, podczas których uczestnicy muszą przygotować po kilka wybranych z podanego repertuaru utworów.
W repertuarze konkursu znalazły się utwory zaliczane do kanonu muzyki klasycznej. To m.in. kompozycje Mozarta, Beethovena, Brahmsa i Czajkowskiego, ale również dzieła polskich kompozytorów: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Mieczysława Karłowicza.
Uczestników oceniać będzie jury złożone z wybitnych dyrygentów. W jego skład wejdą: Mirosław Jacek Błaszczyk, Tomasz Bugaj, Mykola Diadiura, Piotr Gajewski, Eugeniusz Knapik, Marek Pijarowski, Juozas Domarkas, Jorma Panula, Charles Olivieri Munroe, Ken Takaseki i Michael Zilm.
Finał konkursu odbędzie się 24 listopada, a koncerty laureatów - 25 i 26 listopada w Katowicach i 27 listopada w Warszawie.
Codzienne zmagania konkursowe transmitowane będą na żywo w Internecie na stronie konkursu oraz za pośrednictwem Aplikacji Fitelberg Competition.
Organizatorem Konkursu jest Filharmonia Śląska im. H.M. Góreckiego w Katowicach, a współorganizatorami Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki Tańca oraz Fundacja Muzyczna im. Grzegorza Fitelberga i Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Śląskiej.
Konkurs objęty jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Mecenatem Miasta Katowice i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, a także ze środków IMiT w ramach programu Muzyka i taniec – interwencje 2017.
Najczęściej czytane:
Najnowsze kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego zwrócą naszą uwagę w stronę refleksji o historii, umacniania pamięci oraz kultywowania tradycji. Prawykonania odbędą się w Lusławicach i Białymstoku.
Szanowni Państwo! W najbliższych dniach księgarnia internetowa PWM (www.pwm.sklep.pl) będzie nieczynna. Serdecznie przepraszamy za utrudnienia!
Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata.
Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.
Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.
Drodzy klienci!
Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.
Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!
W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.
Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!