Aktualności
Znamy finalistów Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-23
24 listopada podczas ostatniego etapu X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga swoje umiejętności zaprezentuje szóstka dyrygentów.
O konkursowe zwycięstwo walczyć będą:
Bar Avni (Izrael)
Modestas Barkauskas (Litwa)
Aleš Kománek (Czechy)
Boon Hua Lien (Singapur)
Su-Han Yang (Tajwan)
Iaroslav Zaboiarkin (Rosja).
Z ośmiu utworów, przewidzianych regulaminem w III etapie konkursu, każdy uczestnik wybrał po dwa utwory z grupy A i B. Spośród nich pół godziny przed występem losuje po jednym z wybranych do konkursowego wykonania. Na opracowanie z orkiestrą wylosowanych utworów przeznacza się nie więcej, niż 50 minut (nie więcej, niż 25 minut na każdy). W dziełach cyklicznych i wieloczęściowych – w wypadku rezygnacji jury z wyznaczenia określonej części utworu – uczestnik dokonuje tego wyboru według własnego uznania.
Partię fortepianu w IV Symfonii koncertującej Karola Szymanowskiego grał będzie Piotr Sałajczyk, wszechstronny i kreatywny polski pianista, wychowanek katowickiego profesora Józefa Stompla.
Harmonogram przesłuchań etapu III:
9.30 – 10.20
Aleš Kománek
Program: C. Debussy – Morze albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
10.25 – 11.15
Boon Hua Lien
Program: W. Lutosławski – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47, K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
11.45 – 12.35
Su-Han Yang
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
16.00 – 16.50
Iaroslav Zaboiarkin
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 4
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
16.55 – 17.45
Bar Avni
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo C. Debussy – Morze
K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60 albo W. Lutosławski – II Symfonia
18.15 – 19.05
Modestas Barkauskas
Program: C. Debussy – Morze albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
H.M. Górecki – Refren op. 21 albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
Trzeci etap przesłuchań transmitowany będzie online, a także na antenie Radiowej Dwójki.
Przypominamy, że w czasie trwania konkursu partytury dzieł polskich kompozytorów z katalogu PWM można obejrzeć na platformie Issue.
źródło, fot.: materiały Filharmonii Śląskiej
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.