Aktualności
Znamy finalistów Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-23
24 listopada podczas ostatniego etapu X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga swoje umiejętności zaprezentuje szóstka dyrygentów.
O konkursowe zwycięstwo walczyć będą:
Bar Avni (Izrael)
Modestas Barkauskas (Litwa)
Aleš Kománek (Czechy)
Boon Hua Lien (Singapur)
Su-Han Yang (Tajwan)
Iaroslav Zaboiarkin (Rosja).
Z ośmiu utworów, przewidzianych regulaminem w III etapie konkursu, każdy uczestnik wybrał po dwa utwory z grupy A i B. Spośród nich pół godziny przed występem losuje po jednym z wybranych do konkursowego wykonania. Na opracowanie z orkiestrą wylosowanych utworów przeznacza się nie więcej, niż 50 minut (nie więcej, niż 25 minut na każdy). W dziełach cyklicznych i wieloczęściowych – w wypadku rezygnacji jury z wyznaczenia określonej części utworu – uczestnik dokonuje tego wyboru według własnego uznania.
Partię fortepianu w IV Symfonii koncertującej Karola Szymanowskiego grał będzie Piotr Sałajczyk, wszechstronny i kreatywny polski pianista, wychowanek katowickiego profesora Józefa Stompla.
Harmonogram przesłuchań etapu III:
9.30 – 10.20
Aleš Kománek
Program: C. Debussy – Morze albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
10.25 – 11.15
Boon Hua Lien
Program: W. Lutosławski – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47, K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
11.45 – 12.35
Su-Han Yang
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
16.00 – 16.50
Iaroslav Zaboiarkin
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 4
K. Penderecki – II Symfonia Bożonarodzeniowa albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
16.55 – 17.45
Bar Avni
Program: B. Bartók – Koncert na orkiestrę albo C. Debussy – Morze
K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60 albo W. Lutosławski – II Symfonia
18.15 – 19.05
Modestas Barkauskas
Program: C. Debussy – Morze albo D. Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
H.M. Górecki – Refren op. 21 albo K. Szymanowski – IV Symfonia koncertująca op. 60
Trzeci etap przesłuchań transmitowany będzie online, a także na antenie Radiowej Dwójki.
Przypominamy, że w czasie trwania konkursu partytury dzieł polskich kompozytorów z katalogu PWM można obejrzeć na platformie Issue.
źródło, fot.: materiały Filharmonii Śląskiej
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.