Aktualności
Su-Han Yang zwycięzcą X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-25
Laureatem pierwszego miejsca i zdobywcą Złotej Batuty został Su-Han Yang z Tajwanu. Drugie miejsce Jury przyznało Bar Avni z Izraela, zaś trzecią nagrodę otrzymał Modestas Barkauskas z Litwy. Koncerty laureatów odbędą się 25 i 26 listopada w Filharmonii Śląskiej w Katowicach oraz 27 listopada w Filharmonii Narodowej Warszawie.
W dniu 24 listopada 2017 r. Jury X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w składzie:
- Juozas Domarkas - przewodniczący
- Mirosław Jacek Błaszczyk
- Tomasz Bugaj
- Mykola Diadiura
- Piotr Gajewski
- Eugeniusz Knapik
- Charles Olivieri Munroe
- Jorma Panula
- Marek Pijarowski
- Ken Takaseki
- Michael Zilm
postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
1. III wyróżnienie i kwotę 5000 EURO ufundowaną przez Fundację Muzyczną Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Śląskiej i Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego otrzymuje Iaroslav Zaboiarkin
2. II wyróżnienie i kwotę 7000 EURO ufundowaną przez Mokate SA otrzymuje Boon Hua Lien
3. I wyróżnienie i kwotę 10 000 Euro ufundowaną przez Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski SA otrzymuje Ales Komanek
4. III nagrodę - Brązową Batutę i kwotę 15 000 EURO ufundowaną przez Prezydenta Miasta Katowice otrzymuje Modestas Barkauskas
5. II nagrodę – Srebrną Batutę i kwotę 20 000 EURO ufundowaną przez Marszałka Województwa Śląskiego otrzymuje Bar Avni
6. I nagrodę – Złotą Batutę i kwotę 25 000 EURO ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymuje Su-Han Yang.
Laureaci i wyróżnieni otrzymali także m.in. nagrody specjalne ufundowane przez współorganizatora Konkursu - Polskie Wydawnictwo Muzyczne: partytury polskich utworów z katalogu PWM.
Serdecznie gratulujemy wszystkim zwycięzcom!
Uroczysta gala z wręczaniem nagród rozpocznie się 25 listopada o godzinie 18.00. Po gali laureaci trzech pierwszych miejsc poprowadzą Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej podczas uroczystego koncertu laureatów. W repertuarze koncertu znalazły się uwertura do opery Moc przeznaczenia G. Verdiego, uwertura Bajka S. Moniuszki oraz IV Symfonia e-moll op. 98 J. Brahmsa.
Koncert transmitowany będzie na antenach TVP Kultura oraz Radiowej Dwójki.
Koncert laureatów zostanie powtórzony dwukrotnie w kolejnych dniach – w niedzielę 26 listopada w Filharmonii Śląskiej w Katowicach oraz w poniedziałek 27 listopada w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
źródło, fot.: materiały Filharmonii Śląskiej
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.