Aktualności
Su-Han Yang zwycięzcą X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-25
Laureatem pierwszego miejsca i zdobywcą Złotej Batuty został Su-Han Yang z Tajwanu. Drugie miejsce Jury przyznało Bar Avni z Izraela, zaś trzecią nagrodę otrzymał Modestas Barkauskas z Litwy. Koncerty laureatów odbędą się 25 i 26 listopada w Filharmonii Śląskiej w Katowicach oraz 27 listopada w Filharmonii Narodowej Warszawie.
W dniu 24 listopada 2017 r. Jury X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w składzie:
- Juozas Domarkas - przewodniczący
- Mirosław Jacek Błaszczyk
- Tomasz Bugaj
- Mykola Diadiura
- Piotr Gajewski
- Eugeniusz Knapik
- Charles Olivieri Munroe
- Jorma Panula
- Marek Pijarowski
- Ken Takaseki
- Michael Zilm
postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
1. III wyróżnienie i kwotę 5000 EURO ufundowaną przez Fundację Muzyczną Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Śląskiej i Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego otrzymuje Iaroslav Zaboiarkin
2. II wyróżnienie i kwotę 7000 EURO ufundowaną przez Mokate SA otrzymuje Boon Hua Lien
3. I wyróżnienie i kwotę 10 000 Euro ufundowaną przez Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski SA otrzymuje Ales Komanek
4. III nagrodę - Brązową Batutę i kwotę 15 000 EURO ufundowaną przez Prezydenta Miasta Katowice otrzymuje Modestas Barkauskas
5. II nagrodę – Srebrną Batutę i kwotę 20 000 EURO ufundowaną przez Marszałka Województwa Śląskiego otrzymuje Bar Avni
6. I nagrodę – Złotą Batutę i kwotę 25 000 EURO ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymuje Su-Han Yang.
Laureaci i wyróżnieni otrzymali także m.in. nagrody specjalne ufundowane przez współorganizatora Konkursu - Polskie Wydawnictwo Muzyczne: partytury polskich utworów z katalogu PWM.
Serdecznie gratulujemy wszystkim zwycięzcom!
Uroczysta gala z wręczaniem nagród rozpocznie się 25 listopada o godzinie 18.00. Po gali laureaci trzech pierwszych miejsc poprowadzą Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej podczas uroczystego koncertu laureatów. W repertuarze koncertu znalazły się uwertura do opery Moc przeznaczenia G. Verdiego, uwertura Bajka S. Moniuszki oraz IV Symfonia e-moll op. 98 J. Brahmsa.
Koncert transmitowany będzie na antenach TVP Kultura oraz Radiowej Dwójki.
Koncert laureatów zostanie powtórzony dwukrotnie w kolejnych dniach – w niedzielę 26 listopada w Filharmonii Śląskiej w Katowicach oraz w poniedziałek 27 listopada w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
źródło, fot.: materiały Filharmonii Śląskiej
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.