Aktualności
Bracia, siostry posłuchajcie!
2018-01-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na koncert polskich kolęd i pastorałek w opracowaniu Feliksa Nowowiejskiego na chór mieszany a cappella. Wystąpi Chór Insieme pod batutą Moniki Bachowskiej. Podczas koncertu o kolędach opowie redaktorka ich wydania nutowego – dr Anna Ryszka-Komarnicka.
Minione dwa lata upłynęły pod znakiem Feliksa Nowowiejskiego – w 2017 roku obchodziliśmy 140. rocznicę urodzin, a w 2016 – 70. rocznicę śmierci kompozytora. W związku z tymi rocznicami Polskie Wydawnictwo Muzyczne prowadziło prace nad wydaniem i popularyzacją dzieł kompozytora. Wśród przygotowywanych dzieł znalazły się także Kolędy i pastorałki na chór mieszany a cappella w artystycznym opracowaniu Nowowiejskiego w wydaniu nutowym przeznaczonym do wykonań wraz z nagraniem na płycie CD. Z tej okazji PWM zaprasza na koncert, który obędzie się 20 stycznia godz. 18.30 w Kościele Księży Misjonarzy św. Wincentego á Paulo w Krakowie przy ul. św. Filipa 17-19.
Bracia, siostry posłuchajcie to tytuł jednej z kolęd opracowanych przez Nowowiejskiego i hasło przewodnie koncertu, podczas którego zabrzmią wybrane kolędy w autorskim opracowaniu kompozytora pochodzące z trzech różnych zbiorów: kolekcji 12 kolęd na chór mieszany wydanej w oficynie Gebethnera i Wolffa w 1923 roku, Śpiewnika gwiazdkowego op.5 nr 5 dedykowanego rektorowi Uniwersytetu Poznańskiego, Stanisławowi Dobrzyckiemu a opublikowanego w 1929 roku przez „Księgarnię Polską” Towarzystwa Polskiej Macierzy Szkolnej w Warszawie w 1929 roku oraz Śpiewnika górnośląskiego, również wydanego w 1923 roku przez Gebethnera i Wolffa, który Nowowiejski dedykował „Kochanym Braciom Górnoślązakom”. Wieczór zakończy Hymn Bożego Narodzenia (data publikacji nieznana). Podczas koncertu o kolędach opowie redaktorka ich wydania nutowego – dr Anna Ryszka-Komarnicka.
O kolędach
"Sposób opracowania kolęd przez Nowowiejskiego odznacza się wyraźnym artystycznym zacięciem. Linia melodyczna bywa znacząco urozmaicona w stosunku do prostego pierwowzoru, znanego choćby z popularnych śpiewników, a jej prowadzenie nierzadko wędruje z najwyższego głosu do niższych. Zdarzają się niełatwe imitacyjne wejścia głosów, dialogowanie między głosami (lub ich parami), efekty echa, zestawianie mniejszej obsady z odcinkami śpiewanymi przez tutti (cały chór)". [Anna Ryszka-Komarnicka]
WYKONAWCY
CHÓR INSIEME
dyrygent: MONIKA BACHOWSKA

Więcej szczegółów na temat koncertu znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.