Aktualności
Prawykonanie „Sonosphère II: My’Kaddish” Elżbiety Sikory
2018-01-30
Ensemble Court-circuit jako pierwszy w tym roku świętuje okrągłą rocznicę urodzin Elżbiety Sikory. Jeszcze dzisiaj zespół przedstawi niewykonywany dotąd utwór kompozytorki „Sonosphère II: My’Kaddish” na klarnet (klarnet basowy), kwartet smyczkowy i kontrabas (2014-2016).
Koncert odbędzie się w Audytorium CRR w Paryżu. Wystąpią: Pierre Dutrieu (cl), Alexandra Greffin-Klein, Aya Kono (vn), Laurent Camatte (va), Frédéric Baldassare (vc), Didier Meu (cb).
Elżbieta Sikora tak pisze o nowym utworze:
W drugim z kolei utworze cyklu „Sonosphère” główne miejsce zajmuje instrument solo – klarnet i jego cień – klarnet basowy. W odróżnieniu od pierwszego utworu cyklu, „Twilling”, w którym partia oboju jest elektronicznie przetwarzana, „My’Kaddish” obywa się bez elektroniki. Klarnet jest umieszczony w środku kulistej sfery dźwiękowej realizowanej przez kwintet smyczkowy, w której dźwięki przechadzając się po zawiłych liniach, spotykają się i rozdzielają, przyciągają się i odpychają tworząc napięcia, które klarnet usiłuje rozwiązać na swój sposób. Instrument solowy proponuje własny przebieg kreśląc zmienną i barwną linię przewodnią, która przypomina tęskną a zarazem pełną goryczy pieśń. Posługując się często skrajnymi rejestrami dźwięków, klarnet – w wytworzonej przez siebie przestrzeni – przywołuje ulotne myśli, które wysyła pamięć. Prawie statyczne, ale łagodne linie ustępują miejsca rytmom przepełnionym światłem zwiastując nową możliwą radość.
pamięci Nicolas
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.