Aktualności
Audycja kontrabasowa w Krakowie
2018-04-06
„Chcesz być szczęśliwy, graj na kontrabasie!” – to dewiza jednego z najznakomitszych muzyków i pedagogów XX wieku – kontrabasisty Bronisława Ciechańskiego. Tę dewizę potwierdzają uczniowie klasy kontrabasu Grzegorza Frankowskiego ze Szkoły Muzycznej nr 1 w Krakowie. Od paru lat grają utwory solo, w duecie i na kwartet kontrabasowy, które zaprezentują w koncercie w Krakowskim Forum Kultury 11 kwietnia o godz. 17:00.
Utwory pochodzą z wydanej nakładem PWM trzyczęściowej „Szkoły na kontrabas - MINI, MIDI, MAXI” autorstwa Grzegorza Frankowskiego. W tym koncercie nie byłoby nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że uczniowie mają od 11 do 17 lat, a najmłodszy z nich zaczął swoją przygodę z kontrabasem mając 5 lat ! Do niedawna było to nie do pomyślenia! Kontrabasiści zaczynali na dużych instrumentach mając kilkanaście lat i korzystali z podręcznika wydanego jeszcze w latach 60-tych ubiegłego wieku.
Mamy więc do czynienia z historycznym przełomem w nauczaniu gry na kontrabasie, który był możliwy również dzięki skonstruowaniu mini kontrabasów odpowiadających rozmiarom małego dziecka. Z pewnością większość melomanów nie widziała takiego instrumentu. Będzie taka szansa podczas tego koncertu.
W programie znajdą się, oprócz przebojów muzyki klasycznej tj. „Ody do radości” Beethovena, standardów jazzowych Theloniousa Monka tj. Blue Monk, utwory, których wartość nie przemija pomimo tysiąca opracowań: Amazing Grace czy American Patrol. Usłyszymy miniatury takich kompozytorów jak Astor Piazzolla czy Chick Corea i oczywiście specjalnie napisane lub zaaranżowane na potrzeby „Szkoły na kontrabas” utwory Grzegorza Frankowskiego.
Przy fortepianie zasiądzie autor opracowań akompaniamentów, znany pianista i aranżer Ireneusz Boczek.
Nie lada to gratka zobaczyć i posłuchać „jeszcze żyjących” autorów prezentujących wspólnie nowe dzieło tak unikalne na polskim rynku muzycznym i wydawniczym!
Serdecznie zapraszamy!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.