Aktualności
Audycja kontrabasowa w Krakowie
2018-04-06
„Chcesz być szczęśliwy, graj na kontrabasie!” – to dewiza jednego z najznakomitszych muzyków i pedagogów XX wieku – kontrabasisty Bronisława Ciechańskiego. Tę dewizę potwierdzają uczniowie klasy kontrabasu Grzegorza Frankowskiego ze Szkoły Muzycznej nr 1 w Krakowie. Od paru lat grają utwory solo, w duecie i na kwartet kontrabasowy, które zaprezentują w koncercie w Krakowskim Forum Kultury 11 kwietnia o godz. 17:00.
Utwory pochodzą z wydanej nakładem PWM trzyczęściowej „Szkoły na kontrabas - MINI, MIDI, MAXI” autorstwa Grzegorza Frankowskiego. W tym koncercie nie byłoby nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że uczniowie mają od 11 do 17 lat, a najmłodszy z nich zaczął swoją przygodę z kontrabasem mając 5 lat ! Do niedawna było to nie do pomyślenia! Kontrabasiści zaczynali na dużych instrumentach mając kilkanaście lat i korzystali z podręcznika wydanego jeszcze w latach 60-tych ubiegłego wieku.
Mamy więc do czynienia z historycznym przełomem w nauczaniu gry na kontrabasie, który był możliwy również dzięki skonstruowaniu mini kontrabasów odpowiadających rozmiarom małego dziecka. Z pewnością większość melomanów nie widziała takiego instrumentu. Będzie taka szansa podczas tego koncertu.
W programie znajdą się, oprócz przebojów muzyki klasycznej tj. „Ody do radości” Beethovena, standardów jazzowych Theloniousa Monka tj. Blue Monk, utwory, których wartość nie przemija pomimo tysiąca opracowań: Amazing Grace czy American Patrol. Usłyszymy miniatury takich kompozytorów jak Astor Piazzolla czy Chick Corea i oczywiście specjalnie napisane lub zaaranżowane na potrzeby „Szkoły na kontrabas” utwory Grzegorza Frankowskiego.
Przy fortepianie zasiądzie autor opracowań akompaniamentów, znany pianista i aranżer Ireneusz Boczek.
Nie lada to gratka zobaczyć i posłuchać „jeszcze żyjących” autorów prezentujących wspólnie nowe dzieło tak unikalne na polskim rynku muzycznym i wydawniczym!
Serdecznie zapraszamy!
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.