Aktualności
Audycja kontrabasowa w Krakowie
2018-04-06
„Chcesz być szczęśliwy, graj na kontrabasie!” – to dewiza jednego z najznakomitszych muzyków i pedagogów XX wieku – kontrabasisty Bronisława Ciechańskiego. Tę dewizę potwierdzają uczniowie klasy kontrabasu Grzegorza Frankowskiego ze Szkoły Muzycznej nr 1 w Krakowie. Od paru lat grają utwory solo, w duecie i na kwartet kontrabasowy, które zaprezentują w koncercie w Krakowskim Forum Kultury 11 kwietnia o godz. 17:00.
Utwory pochodzą z wydanej nakładem PWM trzyczęściowej „Szkoły na kontrabas - MINI, MIDI, MAXI” autorstwa Grzegorza Frankowskiego. W tym koncercie nie byłoby nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że uczniowie mają od 11 do 17 lat, a najmłodszy z nich zaczął swoją przygodę z kontrabasem mając 5 lat ! Do niedawna było to nie do pomyślenia! Kontrabasiści zaczynali na dużych instrumentach mając kilkanaście lat i korzystali z podręcznika wydanego jeszcze w latach 60-tych ubiegłego wieku.
Mamy więc do czynienia z historycznym przełomem w nauczaniu gry na kontrabasie, który był możliwy również dzięki skonstruowaniu mini kontrabasów odpowiadających rozmiarom małego dziecka. Z pewnością większość melomanów nie widziała takiego instrumentu. Będzie taka szansa podczas tego koncertu.
W programie znajdą się, oprócz przebojów muzyki klasycznej tj. „Ody do radości” Beethovena, standardów jazzowych Theloniousa Monka tj. Blue Monk, utwory, których wartość nie przemija pomimo tysiąca opracowań: Amazing Grace czy American Patrol. Usłyszymy miniatury takich kompozytorów jak Astor Piazzolla czy Chick Corea i oczywiście specjalnie napisane lub zaaranżowane na potrzeby „Szkoły na kontrabas” utwory Grzegorza Frankowskiego.
Przy fortepianie zasiądzie autor opracowań akompaniamentów, znany pianista i aranżer Ireneusz Boczek.
Nie lada to gratka zobaczyć i posłuchać „jeszcze żyjących” autorów prezentujących wspólnie nowe dzieło tak unikalne na polskim rynku muzycznym i wydawniczym!
Serdecznie zapraszamy!
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.