Aktualności
Odszedł Zbigniew Bujarski
2018-04-14
Z ogromnym smutkiem informujemy, że 13 kwietnia odszedł Zbigniew Bujarski – znakomity kompozytor, pedagog, artysta malarz. Twórca muzyki osobnej, osadzonej w licznych kulturowych kontekstach, wypływającej z przyrodniczych inspiracji, o szerokiej kolorystycznej palecie.
Zbigniew Bujarski urodził się 22 sierpnia 1933 roku w Muszynie. Studiował dyrygenturę (1955-58) i kompozycję (1956-58) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie Stanisława Wiechowicza. W latach 1959-61 pracował jako redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, a w latach 1961-67 jako prelegent muzyczny i kierownik literacki w Filharmonii w Rzeszowie.
W 1961 roku otrzymał wyróżnienie na Konkursie Młodych ZKP za utwór "Strefy" na orkiestrę symfoniczną, a w roku 1964 zdobył II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga za "Kinoth" na orkiestrę kameralną. W 1967 roku jego kompozycja "Contraria" uzyskała wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, a w roku 1978 utwór "Musica domestica" zdobył tamże II nagrodę. Zbigniew Bujarski otrzymał dwukrotnie nagrodę Ministra Kultury i Sztuki II st. (1979, 1987), nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1984), nagrodę Miasta Krakowa (1984), nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego (1991).
Prowadził klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie, w której w latach 1978-86 był dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, a od roku 1992 zajmował stanowisko profesora.
Na zawsze pozostanie w naszej pamięci. A Jego utwory z nami.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w Muszynie, 20 kwietnia o godz. 16.00
w Kościele Parafialnym pw. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny (ul. Kościelna 62)
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.