Aktualności
Odszedł Zbigniew Bujarski
2018-04-14
Z ogromnym smutkiem informujemy, że 13 kwietnia odszedł Zbigniew Bujarski – znakomity kompozytor, pedagog, artysta malarz. Twórca muzyki osobnej, osadzonej w licznych kulturowych kontekstach, wypływającej z przyrodniczych inspiracji, o szerokiej kolorystycznej palecie.
Zbigniew Bujarski urodził się 22 sierpnia 1933 roku w Muszynie. Studiował dyrygenturę (1955-58) i kompozycję (1956-58) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie Stanisława Wiechowicza. W latach 1959-61 pracował jako redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, a w latach 1961-67 jako prelegent muzyczny i kierownik literacki w Filharmonii w Rzeszowie.
W 1961 roku otrzymał wyróżnienie na Konkursie Młodych ZKP za utwór "Strefy" na orkiestrę symfoniczną, a w roku 1964 zdobył II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga za "Kinoth" na orkiestrę kameralną. W 1967 roku jego kompozycja "Contraria" uzyskała wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, a w roku 1978 utwór "Musica domestica" zdobył tamże II nagrodę. Zbigniew Bujarski otrzymał dwukrotnie nagrodę Ministra Kultury i Sztuki II st. (1979, 1987), nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1984), nagrodę Miasta Krakowa (1984), nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego (1991).
Prowadził klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie, w której w latach 1978-86 był dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, a od roku 1992 zajmował stanowisko profesora.
Na zawsze pozostanie w naszej pamięci. A Jego utwory z nami.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w Muszynie, 20 kwietnia o godz. 16.00
w Kościele Parafialnym pw. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny (ul. Kościelna 62)
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.