Aktualności
Odszedł Zbigniew Bujarski
2018-04-14
Z ogromnym smutkiem informujemy, że 13 kwietnia odszedł Zbigniew Bujarski – znakomity kompozytor, pedagog, artysta malarz. Twórca muzyki osobnej, osadzonej w licznych kulturowych kontekstach, wypływającej z przyrodniczych inspiracji, o szerokiej kolorystycznej palecie.
Zbigniew Bujarski urodził się 22 sierpnia 1933 roku w Muszynie. Studiował dyrygenturę (1955-58) i kompozycję (1956-58) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie Stanisława Wiechowicza. W latach 1959-61 pracował jako redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, a w latach 1961-67 jako prelegent muzyczny i kierownik literacki w Filharmonii w Rzeszowie.
W 1961 roku otrzymał wyróżnienie na Konkursie Młodych ZKP za utwór "Strefy" na orkiestrę symfoniczną, a w roku 1964 zdobył II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga za "Kinoth" na orkiestrę kameralną. W 1967 roku jego kompozycja "Contraria" uzyskała wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, a w roku 1978 utwór "Musica domestica" zdobył tamże II nagrodę. Zbigniew Bujarski otrzymał dwukrotnie nagrodę Ministra Kultury i Sztuki II st. (1979, 1987), nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1984), nagrodę Miasta Krakowa (1984), nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego (1991).
Prowadził klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie, w której w latach 1978-86 był dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, a od roku 1992 zajmował stanowisko profesora.
Na zawsze pozostanie w naszej pamięci. A Jego utwory z nami.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w Muszynie, 20 kwietnia o godz. 16.00
w Kościele Parafialnym pw. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny (ul. Kościelna 62)
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.