Aktualności
Odszedł Zbigniew Bujarski
2018-04-14
Z ogromnym smutkiem informujemy, że 13 kwietnia odszedł Zbigniew Bujarski – znakomity kompozytor, pedagog, artysta malarz. Twórca muzyki osobnej, osadzonej w licznych kulturowych kontekstach, wypływającej z przyrodniczych inspiracji, o szerokiej kolorystycznej palecie.
Zbigniew Bujarski urodził się 22 sierpnia 1933 roku w Muszynie. Studiował dyrygenturę (1955-58) i kompozycję (1956-58) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie Stanisława Wiechowicza. W latach 1959-61 pracował jako redaktor w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, a w latach 1961-67 jako prelegent muzyczny i kierownik literacki w Filharmonii w Rzeszowie.
W 1961 roku otrzymał wyróżnienie na Konkursie Młodych ZKP za utwór "Strefy" na orkiestrę symfoniczną, a w roku 1964 zdobył II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga za "Kinoth" na orkiestrę kameralną. W 1967 roku jego kompozycja "Contraria" uzyskała wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, a w roku 1978 utwór "Musica domestica" zdobył tamże II nagrodę. Zbigniew Bujarski otrzymał dwukrotnie nagrodę Ministra Kultury i Sztuki II st. (1979, 1987), nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1984), nagrodę Miasta Krakowa (1984), nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego (1991).
Prowadził klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie, w której w latach 1978-86 był dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, a od roku 1992 zajmował stanowisko profesora.
Na zawsze pozostanie w naszej pamięci. A Jego utwory z nami.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w Muszynie, 20 kwietnia o godz. 16.00
w Kościele Parafialnym pw. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny (ul. Kościelna 62)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.